رقم ارزش‌گذاری شرکت آرامکو از سوی دولت عربستان، از آنچه مشاوران بین‌المللی عرضه‌های اولیه و بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری تخمین زده‌اند بسیار بالاتر است و این امر سبب می‌شود تقاضا برای سهام این شرکت زیاد نباشد. از سال ۲۰۱۶ که ایده عرضه اولیه بخشی از سهام شرکت آرامکو مطرح شد، عدد و رقم‌های مختلف درباره ارزش این شرکت بیان شده و اخیرا بانک‌های سرمایه‌گذاری اعلام کرده بودند رقم واقع بینانه ۴/ ۱ هزار میلیارد دلار است.

محمدبن‌سلمان ولیعهد عربستان قصد داشت از درآمد حاصل از فروش سهام شرکت آرامکو برای اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی و تحقق برنامه عظیم افق ۲۰۳۰ استفاده کند. با اجرای این برنامه وابستگی عربستان به درآمدهای نفتی به شدت کاهش می‌یابد و شرایط مالی این کشور بهبود پیدا می‌کند. اما اکنون نه تنها میزان عرضه سهام، بلکه درآمد حاصل از این عرضه که حدود ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود با آنچه بن سلمان انتظار داشت سازگار نیست.

تحلیلگران معتقدند ریسک‌های مختلف که فعالیت شرکت آرامکو و کل صنعت نفت را تهدید می‌کند سبب شده رقم ارزش‌گذاری شرکت یاد شده با آنچه قبلا تصور می‌شد فاصله داشته باشد. در مطالب حاضر به روند عرضه اولیه شرکت آرامکو، ریسک‌هایی که این شرکت و بازار نفت را تهدید می‌کند، علل لزوم احتیاط در سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نفتی و افق فعالیت‌های آرامکو اشاره شده است.