راه دشوار تا موتورهای برقی

همزمان با افزایش تاکید بر حفاظت از محیط‌زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تعداد بیشتری از کشورها در پی ایجاد مشوق‌ها برای ساخت زیرساخت‌های یکپارچه و سوق دادن مصرف‌کنندگان به سمت استفاده از خودروهای برقی هستند. نروژ برای خریداران خودروهای برقی معافیت مالیاتی در نظر گرفته و ۴۶ درصد خودروهایی که در این کشور تردد می‌کنند برقی هستند. شنژن در چین یکی از معدود شهرهای این کشور است که به ناوگان اتوبوس برقی مجهز شده است. در دیگر کشورها از جمله آمریکا و هند اهدافی برای حرکت به سوی صنعت خودروی پاک تعیین شده است. نکته مهم این است که صرفا در جهت تولید خودرو و اتوبوس برقی تلاش نشده، بلکه دیگر اشکال حمل‌و‌نقل برقی نظیر موتورسیکلت و کشتی برقی نیز در حال تولید است. اما هنوز تا کاهش قابل ملاحظه تولید گازهای گلخانه‌ای راهی طولانی باقی مانده است. واقعیت این است که ۳۸ درصد برق جهان از سوختن زغال‌سنگ که یک سوخت فسیلی و آلوده‌کننده هواست تولید می‌شود و همزمان با افزایش استفاده از خودروهای برقی بر میزان مصرف برق افزوده خواهد شد. طبق برخی تخمین‌ها، استفاده از خودروهای برقی سبب می‌شوند تا سال ۲۰۴۰ میزان مصرف برق در جهان ۸/ ۶ درصد افزایش یابد.

صنعت تولید خودروهای برقی با چالش‌های دیگری نیز مواجه است. تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید محصولات خانگی از جمله شرکت بریتانیایی دایسون که جاروبرقی و.. تولید می‌کند ماه گذشته میلادی اعلام کرد پروژه تولید خودروی برقی را متوقف کرده است. همچنین شرکت هارلی دیویدسون، تولید موتورسیکلت برقی را متوقف کرده است؛ زیرا در سازوکار شارژ این محصول نقایصی پیدا شده است. به رغم این گونه چالش‌ها، تعداد شرکت‌هایی که وارد حوزه تولید خودرو یا دیگر وسایل نقلیه برقی می‌شوند در حال افزایش است. بازار خودروهای برقی راه را برای پیشرفت فناوری در آسمان هموار کرده است. وولوکوپتر با همکاری شرکت اسکای اسپورتس که در ساخت هلی‌پد فعالیت دارد، مشغول فراهم کردن خدمات تاکسی هوایی در سنگاپور است.

یکی از بنیان‌گذاران شرکت اسکای‌اسپورتس می‌گوید: «ما کاملا متقاعد شده‌ایم که در آینده این یک روش فراگیر برای حمل‌و‌نقل در شهرهاست. تاکسی هوایی یک وسیله مکمل برای سیستم حمل‌و‌نقل جهان خواهد بود.» تحول عمیق و فراگیر در صنعت خودروی جهان فرآیندی زمانبر است؛ اما تعداد روبه رشدی از کشورها در حال ایجاد زیرساخت‌های مربوط به خودروهای برقی و دیگر وسایل حمل‌و‌نقل برقی هستند. سرعت فراگیر شدن خودروهای برقی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه بسیار کم است؛ اما به تدریج اکثر کشورها در مسیر استفاده از این نوع خودروها قرار خواهند گرفت. همچنین باید برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق، برنامه‌ریزی شود، در غیر این صورت رشد استفاده از خودروهای برقی بر میزان مصرف برق و آلودگی هوا خواهد افزود.