کاتالیزور انقلاب چهارم صنعتی

در حال حاضر تعدادی از اقتصادهای توسعه‌یافته و نوظهور در تلاش هستند تا هرچه زودتر شبکه نسل پنجم را نصب کرده و مورد استفاده قرار دهند. چین، کره‌جنوبی و ایالات‌متحده در این حوزه پیشرو هستند. در آمریکا چند شهر بزرگ از آتلانتا و دیترویت تا واشنگتن می‌توانند از فناوری نسل پنجم استفاده کنند. بین شرکت‌های مخابراتی نیز برای ارائه زودتر خدمات این شبکه رقابت وجود دارد. البته این فناوری هنوز برای همه فراهم نیست. برای مثال اگر شما یک گوشی سازگار با نسل پنجم اینترنت نداشته باشید، طبیعی است که نمی‌توانید از این فناوری استفاده کنید. همچنین در فناوری نسل پنجم از اسپکترومی استفاده می‌شود که برد آن زیاد نیست و نمی‌تواند از دیوار عبور کند. و در نهایت در حال حاضر نصب این سیستم بیش از حد گران است.

اما شرایط تغییر خواهد کرد. هنگامی که این گونه موانع رفع شود و پیش‌بینی شده سال ۲۰۲۳ چنین خواهد شد، فناوری نسل پنجم اینترنت نقش ابزارهای موبایل را از اساس دگرگون خواهد کرد. در دنیای نسل پنجم اینترنت، بسیاری از امکان‌های جدید با سرعت باورنکردنی در اختیار مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها قرار خواهند گرفت. برای مثال یک فروشگاه لباس می‌تواند از فناوری AR استفاده کند و به مشتریان امکان دهد خود را در لباس‌ها و محیط‌های گوناگون مشاهده کنند. همچنین یک باشگاه ورزشی با استفاده از این فناوری می‌تواند بر تمرین ورزشکاران نظارت کرده و تمرین‌ها را بهینه‌سازی کند. از همین فناوری برای دگرگون کردن دنیای سرگرمی‌های لایو استفاده می‌شود و طرفداران بیسبال می‌توانند از گوشی‌های مجهز به فناوری نسل پنجم اینترنت برای دیدن بازی از هر زاویه دوربین که مایل هستند استفاده کنند و اطلاعات مفصل از تمامی جزئیات بازی دریافت کنند.

در کارخانه‌ها نیز این فناوری، کاربردهای فراوان دارد. مدیر یک کارخانه می‌تواند یک شبکه خصوصی اینترنت نسل پنجم نصب کند و به آسانی روبات‌های بی‌سیم را به همکاری با نیروی کار انسانی وادار کند تا دقت کارها برای مثال در یک کارخانه خودروسازی به حداکثر میزان ممکن برسد. یک گروه از روبات‌ها می‌توانند مواد اولیه را به خط تولید برسانند و گروه دیگر می‌توانند کامیون‌ها را تخلیه و بارگیری کنند. آنها با شبکه گسترده‌تر و سریع‌تر ارتباطی می‌توانند با هماهنگی بیشتر با نیروی کار انسانی فعالیت کنند و سریع‌تر به محیط واکنش نشان دهند. در نتیجه آنها ایمن‌تر و قابل‌اتکا‌‌تر خواهند بود و از آنجا که بی‌سیم هستند، راحت‌تر می‌توان خط تولید جدید به مجموعه اضافه کرد.

کارشناسان معتقدند فناوری نسل پنجم اینترنت به سرعت به همه جا خواهد رسید. یک مزرعه‌دار می‌تواند با نصب شبکه خصوصی نسل پنجم اینترنت بر سرعت کارها و دقت آنها بیفزاید. در یک چنین مزرعه‌ای روبات‌ها می‌توانند با هم ارتباط برقرار کرده و با بهره‌وری بالاتر به فعالیت بپردازند. همچنین تمامی مراحل کاشت، نگهداری و برداشت محصولات با این فناوری بهتر انجام خواهد شد. البته باید به این نکته اشاره کرد که امروزه اکثر این کارها با اینترنت نسل چهارم قابل‌انجام است اما نسل پنجم اینترنت، ارتباط فوری و بی‌سیم را در اختیار قرار خواهد داد. شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، بانک‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر شرکت‌ها و موسسه‌هایی که با داده‌های انبوه سر و کار دارند از پهنای باند بسیار بزرگ‌تر برای انتقال داده‌ها به شکل فوری بهره‌مند خواهند شد. در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی، توسعه فناوری نسل پنجم اینترنت به این معناست که بیماران را می‌توان در خانه با فناوری واقعیت ترکیبی درمان کرد و پزشکان از روبات‌های قابل‌کنترل از راه دور به ویزیت بیماران در بیمارستان‌های دوردست خواهند پرداخت.

استفاده از این فناوری به معنای تحولات بزرگ در بهره‌وری و رشد اقتصادی است. در واقع مصرف‌کنندگان، صاحبان کسب‌و‌کار و نهادهای دولتی و خصوصی هر یک به شکل خاص خود می‌توانند از امکانات این فناوری بهره ببرند. دولت‌ها با فناوری نسل پنجم اینترنت به جمع‌آوری داده‌های مفصل‌تر در مناطق مختلف پرداخته و با کمک این الگوریتم‌ها، با پیش‌بینی رویدادها، حوادث آب و هوایی و شیوع بیماری‌ها، واکنش سریع‌تر نشان می‌دهند. ترکیب فناوری یاد شده با اپلیکیشن‌های موبایل، حسگرها و ابزارهای اینترنت اشیا بر کارآیی برنامه‌های دولت در حوزه‌هایی مانند ترافیک، ایمنی شهری و خدمات شهری می‌افزاید.

تردیدی وجود ندارد که یک چنین سطح بالایی از نظارت و جمع‌آوری داده‌ها، ریسک نقض شدن حریم خصوصی را افزایش می‌دهد و باید برنامه‌های لازم جهت به حداقل رساندن این ریسک تدوین و اجرا شود. در واقع باید به این پرسش پاسخ داده شود که چطور می‌توان همزمان با به کارگیری فناوری‌های پیشرفته برای کمک به شهروندان، ترتیبی داد تا حریم خصوصی آنها و نیز امنیت آنها حفظ شود؟ فناوری نسل پنجم اینترنت در نهایت راه را برای اتصال شهرهای واقعا هوشمند هموار می‌کند. البته فراتر از نقض حریم خصوصی، ریسک‌های بزرگ دیگر هم وجود دارد. هنگام گسترش فناوری نسل پنجم اینترنت، سرعت همه چیز از جمله هک کردن پایگاه‌های داده‌ها افزایش می‌یابد. در دنیای آینده که نسل پنجم اینترنت در آن فراگیر می‌شود، امنیت سایبری بسیار مهم‌تر از حالا خواهد بود و صنعت امنیت سایبری باید برای مقابله با ریسک‌های آینده آماده باشد. نفوذ هکرها به سیستم ایمنی یک خانه را با نفوذ در سیستم خودران اتومبیل‌ها یا تجهیزات پزشکی یک بیمارستان مقایسه کنید آنگاه به بزرگی ریسک‌هایی که در آینده وجود خواهد داشت پی خواهید برد. اینترنت نسل پنجم کاتالیست چهارمین انقلاب صنعتی نامیده شده است و برنامه ریزی برای آن آینده ضروری است. صاحبان کسب‌و‌کار چه کوچک و چه بزرگ باید به این سوال فکر کنند که اینترنت نسل پنجم چطور می‌تواند به فعالیت‌های آنها کمک کند یا آن را از اساس متحول کند؟ شرکت‌های آینده‌نگر و نیز کشورهایی که به آینده فکر می‌کنند اکنون باید برای فرصت‌ها و تهدیدهایی که با گسترش فناوری یاد شده پدید خواهد آمد برنامه‌ریزی کنند و نباید تا فرارسیدن آن روز دست روی دست گذاشت. تا چند سال دیگر در برخی کشورهای توسعه یافته و نوظهور این فناوری گسترش می‌یابد و در آن زمان داده‌ها آزادانه بین تعداد بیشتری از اشخاص، مکان‌ها و ابزارها جریان پیدا خواهد کرد و البته با سرعتی بسیار بسیار بالاتر از حالا. فناوری نسل پنجم اینترنت موجی جدید از کارآفرین‌ها و نوآوران را پدید می‌آورد و شغل‌های کاملا جدید به‌وجود خواهد آمد.