برنامه اقتصادی احزاب

یکی از علل تضاد دیدگاه اقتصاددان‌ها این است که درباره وضعیت کنونی اقتصاد انگلستان دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و اقتصاددان‌ها درباره ظرفیت این اقتصاد برای توسعه پایدار هم‌نظر نیستند. از سوی دیگر درباره اهمیت سیاست‌های مالی دو حزب بزرگ انگلستان یعنی حزب کارگر و حزب محافظه‌کار اتفاق‌نظر وجود ندارد و مشخص نیست تصمیم‌های بانک مرکزی انگلستان و شرکت‌ها در آینده چه خواهد بود. اما تحلیلگر موسسه ملی تحقیقات اقتصادی و اجتماعی معتقد است پیروزی هر یک از این دو حزب اثرات بزرگ متفاوتی بر عملکرد اقتصاد انگلستان در سال‌های آینده نخواهد داشت، زیرا برای مثال هر دو حزب قصد دارند به بازتوزیع منابع از بخش خصوصی به بخش دولتی بپردازند. البته حزب کارگر تاکید بیشتری بر این برنامه دارد، اما در هر حال سیاست‌های مالی دو حزب برای آینده کشور تفاوت‌هایی دارد.

اگر حزب محافظه‌کار به پیروزی برسد انگلستان به هر شکل از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و این به معنای از بین رفتن یک ابهام بزرگ است. برخی از اقتصاددانان معتقدند این عامل به رشد شاخص اعتماد شرکت‌ها و بهبود عملکرد اقتصادی در کوتاه‌مدت منجر می‌شود. پس از تدوین برنامه جدید جدایی از سوی بوریس‌جانسون که حاصل مذاکره جدید با اتحادیه اروپا بود، شاخص اعتماد اقتصادی در انگلستان افزایش یافت. در واقع از دید این اقتصاددان‌ها، با آنکه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا تبعات بزرگی برای اقتصاد این کشور دارد اما مشخص شدن تکلیف جدایی یک عامل مثبت است.

اما اقتصاددان‌های دیگر با اشاره به برنامه‌های حزب محافظه‌کار از جمله سرمایه‌گذاری محدود دولتی می‌گویند پیروزی این حزب از جنبه‌های مختلف برای اقتصاد انگلستان زیان‌بار خواهد بود. اقتصاددان بانک جی پی مورگان می‌گوید: «سیاست‌های مالی دولت محافظه‌کار زمینه ساز رونق نیست.» از سوی دیگر جدایی به معنای کاهش روابط تجاری انگلستان با اتحادیه اروپا و عاملی برای ضعف عملکرد اقتصادی این کشور است. اقتصاددان‌های سیتی‌گروپ معتقدند در صورت پیروزی محافظه‌کارها، اصطکاک‌های تجاری بزرگ بین انگلستان و اتحادیه اروپا به وجود خواهد آورد و آغاز اعمال تعرفه از سوی اعضای اتحادیه اروپا و انگلستان بر کالاهای صادراتی طرف مقابل یک نمونه از این اصطکاک‌هاست که اثرات بزرگ منفی در بر خواهد داشت.

اما اگر در انتخابات امروز حزب کارگر بتواند کرسی‌های بیشتری کسب کرده و یک دولت ائتلافی تشکیل دهد، جو اقتصادی بهتر خواهد بود و زمینه برای بهبود شرایط اقتصادی فراهم‌تر از زمانی است که محافظه‌کارها پیروز شوند. حزب کارگر برنامه‌هایی برای افزایش رفاه مردم به‌ویژه جوانان ارائه داده و سرمایه‌گذاری بیشتری خواهد کرد. البته برخی مواضع این حزب تند است که باید با موضع‌گیری‌های احزاب ائتلافی تعدیل شود. نظرسنجی‌ها حاکی است حزب محافظه‌کار می‌تواند ۳۵۹ کرسی از ۶۵۰ کرسی را در مجلس عوام تصاحب کند. در این حالت تعداد کرسی‌های این حزب بالاتر از انتخابات عمومی سال ۲۰۱۷ یعنی ۳۱۷ کرسی خواهد بود. نتیجه انتخابات هر چه باشد بر سرنوشت انگلستان اثرات پایدار و بزرگ خواهد داشت.