عوامل وحشت در آغاز سال

از سال ۱۹۹۹ در هر ماه نوامبر این موسسه از تعداد زیادی از آمریکایی‌ها نظرسنجی می‌کند و آنها میزان تخمینی هزینه خود در دوره تعطیلات کریسمس را بیان می‌کنند. از سال ۲۰۰۰ خرده‌فروشی هر سال به طور متوسط ۱۶ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است، البته در برخی سال‌ها میزان افزایش به ۲۹ میلیارد دلار رسیده است. در نظرسنجی امسال ۳۴ درصد آمریکایی‌ها اعلام کردند قصد دارند هزار دلار یا بیشتر صرف خرید هدایای کریسمس کنند. این رقم مانند رقم‌های مربوط به سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۸ بالاترین میزان از سال ۱۹۹۹ است.

با آنکه تخمین آمریکایی‌ها درباره هزینه دلاری‌شان در کریسمس امسال بالاست اما اکثر آنها تصور می‌کردند میزان هزینه مانند سال قبل است به این معنا که ۶۴ درصد آنها گفتند امسال مانند سال قبل هزینه خواهند کرد. همچنین ۲۱ درصد احتمال می‌دادند میزان هزینه‌شان کمتر و ۱۴ درصد احتمال می‌دادند هزینه‌شان بیشتر است. آن دسته از پاسخ‌دهندگان که اعلام کردند امسال قصد دارند بیشتر از سال قبل هزینه کنند رقم تخمینی ۱۰۶۸ دلار را برای خریدشان اعلام کردند و بزرگ‌ترین گروه یعنی کسانی که گفتند مانند سال قبل هزینه می‌کنند، پیش‌بینی کردند ۵۱۵ دلار صرف خرید هدایا خواهند کرد.

برخی از این ارقام نسبت به سال قبل بالاتر است؛ زیرا به‌نظر می‌رسد دیدگاه مصرف‌کنندگان نسبت به افق اقتصاد بهتر شده است.

موسسه گالوپ در ماه اکتبر هر سال نیز نظرسنجی انجام می‌دهد. در ماه اکتبر امسال متوسط رقم اعلام شده از سوی آمریکایی‌ها برای هزینه در کریسمس ۹۴۲ دلار بود اما معمولا بین اکتبر تا نوامبر هر سال، رقم‌های اعلام شده از سوی مردم کاهش پیدا می‌کند.

حدود ۱۰۰ دلار کاهش که امسال مشاهده شد یکی از بزرگ‌ترین ارقام طی سال‌های نظرسنجی است. البته در سال‌های  ۲۰۱۸ و ۲۰۱۳ نیز همین میزان کاهش در عدد و رقم‌ها برای هزینه بین دو نظرسنجی وجود داشت.

تعطیلات امسال برای خرده‌فروشی‌های آمریکایی فصلی پرسود خواهد بود؛ زیرا معمولا تخمین‌های ارائه شده از سوی مردم در نظرسنجی تحقق می‌یابد و اگر امسال نیز چنین باشد میزان هزینه بالاست.

در حال‌حاضر بر میزان اعتماد آمریکایی‌ها درباره آینده افزوده شده و شاخص اعتماد که از سوی موسسه گالوپ محاسبه شده تنها اندکی پایین‌تر از اوج آن پس از رکود یک دهه پیش است. نکته مهم این است که در هفته‌های اخیر نه‌تنها گزارش‌ها از شاخص‌های اقتصادی مثبت بوده بلکه به‌نظر می‌رسد راه برای کاهش تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا هموار شده است. پیش‌بینی شده فاز نخست پیمان تجاری به‌زودی به امضای روسای‌جمهوری دو کشور برسد و از تعرفه‌ها کاسته شود.

نرخ بیکاری در پایین‌ترین میزان در چند دهه اخیر قرار دارد و شاخص‌های مالی در بورس آمریکا بارها به رکوردهای جدید رسیده‌اند. به این ترتیب مجموعه عوامل سبب شده وضعیت اقتصادی از دید مصرف‌کنندگان امیدبخش باشد و آنها به طور طبیعی مایل هستند مقدار بیشتری پول صرف هزینه‌های کریسمس کنند.

البته گزارش‌های مثبت از شاخص‌های اقتصادی و پیشرفت در مذاکرات تجاری چین و آمریکا به این معنا نیست که ریسک‌های دیگر از میان رفته‌اند. در نظرسنجی اولیه گالوپ که در ماه اکتبر امسال انجام شد رقمی که مصرف‌کنندگان برای هزینه کریسمس‌شان اعلام کردند بالاتر از رقم تخمین زده شده در نظرسنجی در ماه نوامبر بود. با آنکه این کاهش در سال‌های قبل نیز وجود داشته، اما نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان با احتیاط عمل می‌کنند. سال گذشته وضعیت بورس آمریکا مطلوب نبود و این عامل سبب شد مصرف‌کنندگان تمایل نداشته باشند میزان زیادی پول صرف هزینه‌های تعطیلات کریسمس کنند.

در دسامبر سال گذشته شاخص‌های بورس به سرعت کاهش یافتند در نتیجه هزینه مصرف‌کنندگان پایین آمد. داده‌های دولتی از خرده‌فروشی ماه اکتبر و نوامبر سال قبل در مقیاس سالانه نشان داد خرده‌فروشی در آن دو ماه به ترتیب ۶ درصد و ۵ درصد افزایش یافته بود، اما در ماه دسامبر کمتر از یک درصد بالا رفت.

درسی که از وضعیت خرده‌فروشی در سال گذشته میلادی و نیز سال ۲۰۰۸ یعنی اوج بحران مالی و رکود اقتصادی یک دهه پیش فرامی‌گیریم این است که دیدگاه مصرف‌کنندگان درباره هزینه کردن به سرعت تغییر می‌کند و به شدت تحت تاثیر وضعیت اقتصادی و جو سیاسی است. وضعیت بورس، جنگ تعرفه‌ای بین چین و آمریکا و استیضاح ترامپ همگی عواملی هستند که می‌توانند بر هزینه مصرف‌کنندگان در کریسمس سال‌جاری اثر بگذارند. امسال شرایط امیدبخش به نظر می‌رسد. با آنکه اقتصاد جهان دچار ضعف است اما در آمریکا رشد دستمزدها و وضعیت خوب بازار کار زمینه‌های لازم را برای رشد مصرف فراهم کرده است.

و نکته دیگر این است که نرخ تورم پایین باقی مانده و نیز شرکت‌هایی نظیر آمازون و وال‌مارت قیمت بسیاری از کالاهای پرطرفدار دوره تعطیلات سال نو را بدون تغییر حفظ کرده‌اند. فدراسیون ملی خرده‌فروشی آمریکا تخمین زده که میزان خرده‌فروشی این کشور در ماه‌های نوامبر و دسامبر با ۸/ ۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به محدوده ۷۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید. البته این رقم شامل تمامی هزینه‌ها نیست. رقم کلی هزینه‌ها بسیار بالاتر پیش‌بینی شده است.