تهدید هوش مصنوعی

آموختن برنامه رایانه‌ای برای حمله خودکار به شبکه‌ها و دستگاه‌ها و توسعه دانش که سبب پیچیده‌تر شدن این حملات می‌شود وضعیتی هولناک پدید می‌آورد. این یک تهدید واقعی است؛ زیرا در سال‌های اخیر چشم‌انداز تهدیدهای سایبری متحول شده و اکنون این نوع حملات یک ریسک بزرگ برای اقتصاد جهان محسوب می‌شوند. در گذشته سرقت اطلاعات کارت‌های اعتباری یا دست بردن در اطلاعات سازمان‌ها نمونه‌هایی از حملات سایبری بودند، اما اکنون همه چیز پیچیده‌تر شده است. آن نوع حملات پرهزینه بودند؛ زیرا هکرها مجبور بودند وقت و منابع بیشتری برای انجام حملات یاد شده اختصاص دهند اما اکنون به‌دلیل گسترش هوش مصنوعی، یک حمله‌کننده می‌تواند چند حمله همزمان و حملات مکرر را با برنامه‌نویسی ساده انجام دهد.

درج اطلاعات غلط یکی از شکل‌های حملات سایبری جدید است که با هوش مصنوعی آسان‌تر شده است. به‌ویژه سال آینده که سال انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکاست احتمال گسترش این نوع حملات بسیار بیشتر است. دیپ فیکس، تصاویر و ویدئو‌هایی هستند که با استفاده از رایانه و نرم‌افزارهای آموزش ماشین ایجاد می‌شوند تا واقعی به‌نظر برسند؛ در‌حالی‌که کاملا ساختگی هستند و متخصصان پیش‌بینی می‌کنند از این فناوری برای نشر اطلاعات غیر‌واقعی به‌ویژه در حوزه سیاست بین‌الملل استفاده خواهد شد. و تشخیص این دسته اطلاعات از اطلاعات درست بسیار دشوار است.همزمان با پیچیده‌تر شدن فناوری‌ها و ابزارهای در دسترس هکرها، مهار این نوع فعالیت‌ها دشوارتر می‌شود. در واقع هکرها با ایجاد عکس‌ها و ویدئوهای فیک، اطلاعات مورد نظر خود را به مخاطبان منتقل می‌کنند. از این شیوه ممکن است شرکت‌ها نیز استفاده کنند. در این نوع اقدامات، عکس‌ها، ویدئوها و فایل‌های صوتی فیک، اما متقاعدکننده تولید می‌شوند.

استفاده از هوش مصنوعی، هزینه تولید این نوع اطلاعات را به شدت کاهش می‌دهد. شرکت فورس پوینت که در حوزه امنیت سایبری فعالیت می‌کند پیش‌بینی کرده که هکرها ممکن است عکس‌ها و ویدئوهای فیک از اشخاص تولید کنند و آنها را تهدید کنند اگر به درخواست ایشان عمل نکنند، این عکس‌ها و ویدئوها را منتشر خواهند کرد. در سطح سازمانی، این گونه اقدامات می‌تواند با هدف فریب دادن کارکنان و مدیران برای اقدام در جهت مورد نظر حمله‌کننده انجام شود. برای مثال با شبیه‌سازی صدای مدیر، دستور انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگر به یک کارمند داده می‌شود یا حتی ویدئویی از مدیر در حال صدور دستوری خاص تهیه می‌شود.

در حوزه سیاست می‌توان انتظار داشت از این نوع حملات به‌عنوان ابزار بی‌اعتبار کردن نامزدها در یک انتخابات و انتشار اطلاعات غلط به رای‌دهندگان از طریق شبکه‌های اجتماعی استفاده شود. شرکت چک پوینت که در حوزه امنیت سایبری فعالیت می‌کند چندی پیش اعلام کرد شکاف رو به رشد فناوری زمینه را برای جنگ سرد بین شرق و غرب در فضای مجازی فراهم کرده است. جنگ‌های سایبری به شکل روزافزون به شکل جنگ‌های نیابتی کشورهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و هزینه این جنگ‌ها و امکانات انجام آن را کشورهای بزرگ تامین می‌کنند و هدف، تثبیت و گسترش حوزه نفوذ است.

غیر از هوش مصنوعی و دیپ فیکس، تهدیدهای رو به رشد دیگری هم وجود دارد که امنیت سایبری جهان را در سال آینده هدف قرار خواهد داد. در ادامه به این تهدیدها اشاره می‌کنیم. حملات به زنجیره عرضه و بازیگران سوم یکی از این تهدیدهاست. متخصصان می‌گویند از آنجا که شرکت‌های بزرگ بودجه‌های عظیم برای اتخاذ تدابیر امنیت سایبری تخصیص می‌دهند، حمله‌کنندگان احتمالا بر اهداف آسان‌تر و کوچک‌تر تمرکز خواهند کرد، یعنی شرکت‌هایی که کالاها و خدمات مورد نیاز سازمان‌های بزرگ را تامین می‌کنند. این نوع حملات به احتمال زیاد در حوزه‌هایی نظیر خدمات، بهداشت و درمان، خودرو و رسانه رخ خواهد داد.

نسل پنجم اینترنت سرقت اطلاعات را تسهیل می‌کند و گسترش استفاده از نسل پنجم اینترنت بی‌سیم به هکرها امکان می‌دهد حجم‌های عظیم از داده‌ها را از یک سرور به سرور دیگر با سرعت و سهولت بیشتر انتقال دهند. سال آینده بر گستره استفاده از این فناوری افزوده می‌شود و انتظار می‌رود بر سرعت و میزان اطلاعاتی که به سرقت می‌رود افزوده شود.

حملات به زیرساخت‌های حیاتی سال آینده افزایش می‌یابد. در بسیاری از موارد، زیرساخت‌های حیاتی توزیع برق و آب که از فناوری قدیمی استفاده می‌کنند در مقابل حملات سایبری آسیب‌پذیرتر هستند و در نهایت مسائل ژئوپلیتیک زمینه‌ساز جاسوسی سایبری هستند. شرکت فایر‌ای در گزارش خود درباره وضعیت امنیت سایبری در سال آینده میلادی آورده است، تنش‌های ژئوپلیتیک اغلب اوقات یک عامل مهم نفوذ سایبری و حملات اختلال‌آفرین است. این نوع حملات از سوی کشورهای مختلف انجام می‌شود و سال آینده بر میزان آن افزوده خواهد شد به‌ویژه ممکن است اقدام‌ها در حوزه نفوذ، با هدف اثرگذاری بر نتیجه انتخابات‌ها انجام شود.