رشد اپل ادامه دارد؟

سال گذشته میلادی عملکرد بورس‌های بزرگ بسیار خوب بود و امسال نیز رشد شاخص‌ها ادامه می‌یابد. سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار دلایلی کافی دارند: نگرانی‌های بزرگ سال قبل از جمله تشدید تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا و احتمال جدایی بدون برنامه انگلستان از اتحادیه اروپا کاهش یافته و احتمالا به زودی فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا به امضای روسای جمهوری دو کشور می‌رسد. اگر مذاکرات خوب پیش رود شاهد افزایش اعتماد شرکت‌ها، رشد مصرف و سرمایه‌گذاری و بهتر شدن شرایط بازار‌های مالی خواهیم بود. افزایش مصرف و رشد سطح دستمزدها به افزایش نرخ رشد اقتصادی کمک می‌کند و نیز نرخ پایین بهره در اکثر کشورها سبب می‌شود، هزینه استقراض پایین باشد؛ در نتیجه شرکت‌ها می‌توانند بر سرمایه‌گذاری خود بیفزایند و این عامل نیز به رونق اقتصاد کمک می‌کند.

با توجه به این عوامل امیدوار‌کننده، سرمایه‌گذاران نباید درباره افزایش حضور خود در بازارهای مالی تردید داشته باشند؛ اما این سوال مطرح است که در کدام سهام و صنعت سرمایه‌گذاری کنیم؟ این یک سوال مهم است و برای پاسخ دادن به آن ضروری است وضعیت کلی سهام‌ و صنایع در سال گذشته و افق آنها در سال‌جاری بررسی شود.

نخستین سهم با افقی خوب و سودی بالاتر از سود متوسط بازار، سهم شرکت اپل است. سال گذشته اپل بیشترین سهم را در رشد شاخص متوسط صنعتی داوجونز داشت. این شاخص ۲۲ درصد رشد کرد و این بالاترین رشد سالانه از سال ۲۰۱۷ است و قیمت سهام شرکت اپل ۸۰ درصد بالا رفت. اما آیا این به آن معناست که قیمت این سهم دیگر ظرفیت رشد ندارد؟ بدون تردید پاسخ این سوال منفی است؛ البته میزان رشد امسال بسیار کمتر از سال قبل خواهد بود. پیش‌بینی شده در سه ماه کنونی و سال‌جاری میلادی قیمت سهام شرکت اپل به ترتیب ۹/ ۷ درصد و ۹/ ۹ درصد رشد ‌کند.

این شرکت همچنان از کسب‌و‌کارهای خود در حوزه خدمات مالی و ابزارهای پوشیدنی سود کسب خواهد کرد و در آینده نیز بزرگ‌ترین سهم بازار ساعت‌های هوشمند در جهان را خواهد داشت. در سه ماه سوم سال گذشته، سهم شرکت اپل از بازار ساعت‌های هوشمند در جهان ۴۸ درصد بود و کارشناسان معتقدند در سال‌جاری میلادی همزمان با رشد این سهم، شاهد افزایش استفاده از اپل پی و دیگر خدمات شرکت اپل خواهیم بود. در واقع افزایش استفاده از ابزارهای هوشمند ادامه پیدا خواهد کرد و میزان سود شرکت اپل در مسیر رشد قرار خواهد داشت.

دومین پیشنهاد، سهام شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت‌های دیجیتال و بازی‌های ویدئویی است. همه می‌دانند که جهان در حال حرکت به سمت حذف پول نقد است. شکل‌های فیزیکی پرداخت از جمله پول نقد و چک‌های شخصی اهمیت خود را تا اندازه زیادی از دست داده‌اند و در آینده اهمیت کمتری خواهند داشت. به این ترتیب راه برای کیف پول‌های دیجیتال و پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیک و پرداخت‌های موبایل و آنلاین هموارتر می‌شود. به‌ویژه تجارت الکترونیک نقشی بزرگ در افزایش تقاضا برای پرداخت‌های دیجیتال داشته است. به‌طور خاص در اقتصادهای نوظهور میلیاردها مصرف‌کننده به سمت استفاده از پلت‌فرم‌های پرداخت دیجیتال در حرکت هستند تا پرداخت‌ها و امور بانکی خود را از این طریق مدیریت کنند.

امکان پرداخت‌های موبایل یک دلیل دیگر حرکت مصرف‌کنندگان به سمت پرداخت‌های بدون پول نقد است. در واقع شکل پرداخت‌ها از اساس در حال تغییر است و در آینده تحولات بزرگ‌تر در این حوزه مشاهده خواهد شد. آنچه بیان شد به این معناست که شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت آنلاین آینده‌ای درخشان خواهند داشت. شرکت‌های فعال در حوزه فناوری از جمله گوگل و شرکت‌هایی که نرم‌افزارهای ضروری برای پرداخت‌های نسل بعد را ارائه می‌کنند، همگی شرکت‌هایی هستند که در آینده فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند و سود بالا کسب خواهند کرد. تعجبی ندارد که میزان ادغام‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و تامین مالی در این بخش بسیار فراگیر است. صنعت بازی‌های ویدئویی نیز صنعتی رو به رشد است و هر روز بر تعداد استفاده‌کنندگان از آن افزوده می‌شود. درواقع گسترش استفاده از ابزارهای دیجیتال آنلاین فرصتی برای توسعه استفاده از این بازی‌هاست و در این حوزه نیز بازارهای نوظهور بیشترین ظرفیت رشد را دارند.

سومین پیشنهاد، سهام شرکت‌های پیشرو در حوزه اینترنت نسل پنجم است. تعداد کمی از کشورها به طور جدی وارد این حوزه از فناوری ارتباطی شده‌اند؛ اما دیگر کشورها نیز به تدریج به اهمیت آن پی خواهند برد. تمامی شرکت‌های فعال در این حوزه و البته فناوری‌های دیگر نظیر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا افقی روشن پیش‌رو دارند و امسال و سال آینده حوزه‌ای پر سود برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. به تدریج رقابت بین این شرکت‌ها شدت پیدا خواهد کرد و ممکن است سود آنها کاهش یابد؛ اما آینده به این گونه شرکت‌ها تعلق دارد.