شش صنعت امید بخش

سال‌جاری میزان رشد قیمت سهام شرکت‌های مختلف و صنایع گوناگون متفاوت خواهد بود. اما می‌توان بر مبنای شرایط کنونی و آنچه احتمالا در آینده رخ خواهد داد بهترین حوزه سرمایه‌گذاری را معرفی کرد البته همانطور که گفته شد تحلیل‌گران دیگر ممکن است ظرفیت رشد را در سهام و صنایع دیگر مشاهده کنند. در مطلب حاضر به شش بخش که انتظار می‌رود سودی مناسب نصیب سرمایه‌گذاران کنند اشاره می‌کنیم: نیمه‌هادی‌ها، نرم‌افزار پویا، سخت افزار رایانه، تجهیزات پزشکی، خدمات سرمایه‌گذاری و امور مالی مصرف‌کنندگان. در این شش بخش، سه بخش به فناوری وابسته است، دو بخش به مسائل مالی و یک بخش به حوزه سلامت. این بخش‌ها معمولا در بازار پررونق، لیدر هستند. در فهرست ما نخستین جایگاه به سهام شرکت‌های تولیدکننده نیمه‌هادی‌ها اختصاص دارد. سال گذشته عملکرد این بخش بسیار مثبت بود و انتظار می‌رود در سال‌جاری نیز چنین باشد. سال بعد نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد. توسعه فناوری‌های نوین و پیشرفته و گسترش استفاده از ابزارهای دیجیتال زمینه افزایش مصرف انواع قطعات مربوط به این فناوری‌ها را فراهم کرده و سال‌جاری شاهد رونق بیش از پیش این بخش خواهیم بود.

دومین جایگاه به نرم‌افزار پویا تعلق دارد. در علوم رایانه، نرم‌افزار پویا حوزه‌ای از تحقیقات است که به به‌روزرسانی برنامه‌ها همزمان با استفاده از آنها مربوط می‌شود. در حال حاضر میزان استفاده از این نرم‌افزار زیاد نیست، اما محققان طیفی گسترده از سیستم‌ها و تکنیک‌هایی ایجاد کرده‌اند که انتظار می‌رود استفاده از آن به سرعت افزایش یابد. به این ترتیب باید بخشی از سبد دارایی‌تان را به این بخش اختصاص دهید. سومین جایگاه در این فهرست، سخت‌افزار رایانه است. این بخش به دو دلیل جذاب است؛ نخست آن که انتظار می‌رود امسال سطح مقاومت قیمت سهام این شرکت‌ها شکسته شود و شاهد رشد قابل‌ملاحظه قیمت‌ها باشیم و دوم آنکه از لحاظ تحلیل‌های تکنیکال، شرایط برای رشد این سهام فراهم است. این بخش از بازار سهام بسیار ارزشمند است و پیش‌بینی می‌شود طی سال‌جاری و سال آینده میلادی رشد ۳۰ درصدی در قیمت سهام آن مشاهده شود.

چهارمین جایگاه به سهام شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی اختصاص دارد. از سال ۲۰۰۹ تاکنون بخش بهداشت و درمان بازدهی بالاتر از متوسط بازار داشته البته در درون این بخش، زیربخش‌های گوناگون وجود دارد و یکی از این زیر بخش‌ها که مستعد رشد قابل‌ملاحظه است بخش تجهیزات پزشکی است. چارت‌ها نشان می‌دهند شرایط برای رشد این بخش فراهم است. پنجمین صنعت، خدمات سرمایه‌گذاری است. گرایش مصرف‌کنندگان به بازارهای مالی در حال افزایش است و نیز سرمایه‌گذاران مایلند ریسک بالاتری بپذیرند. زیرا شرایط در حال بهتر شدن است. انتظار داریم امسال و سال آینده رشد بورس‌ها ادامه یابد البته سال ۲۰۲۲ همه چیز معکوس خواهد شد. حضور تعداد بیشتری سرمایه‌گذاری در بورس به معنای رونق فعالیت شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات سرمایه‌گذاری و مالی است. عملکرد این بخش مثبت است و این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. پس از بحران مالی و رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ میزان علاقه عمومی به سرمایه‌گذاری زیاد نبود. بسیاری از سرمایه‌گذاران کوچک در دوران بحران یادشده به شدت زیان دیدند؛ اما این شرایط تغییر کرده و دیدگاه‌ها مثبت شده است. ششمین صنعت، امور مالی مصرف‌کنندگان است. شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات مالی و بانکی به مصرف‌کنندگان در سال‌جاری و سال آینده عملکردی بسیار مثبت خواهند داشت و میزان گرایش مصرف‌کنندگان به استفاده از خدمات این شرکت‌ها در حال افزایش است. البته در آینده بر رقابت بین این شرکت‌ها افزوده می‌شود و راه پیش‌رو برای آنها هموار نیست؛ اما هر سال بر رونق کسب‌و‌کار آنها افزوده خواهد شد.