برندگان و بازندگان

ترامپ یک برنده این توافق است. برخی منتقدان می‌گویند این توافق سودی در بر نداشته، اما امضای آن به ترامپ فرصت می‌دهد جنگ تجاری را پشت سر گذاشته و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادعای پیروزی کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر مردم آمریکا با دیدگاه او موافق هستند که رویه‌های تجاری چین غیرمنصفانه است، اما از تجارت آزاد حمایت می‌کنند و با اعمال تعرفه مخالف هستند. یک دلیل شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ جنگ تجاری بود.

رئیس‌جمهوری چین نیز برنده امضای این توافق‌نامه است، زیرا او با محتوایی موافقت کرده که از پیش پیشنهاد داده بود، از جمله تسهیل دسترسی شرکت‌های خودروساز و ارائه‌کنندگان خدمات مالی آمریکا به بازار چین. در بسیاری از موارد شرکت‌های دیگر کشورها در حال استفاده از این امکان‌ها هستند، یعنی توافق جدید چیزی اضافه به چین تحمیل نکرده است. اگرچه رئیس‌جمهوری چین می‌تواند ادعا کند به زانو در نیامده است این به آن معنا نیست که چینی‌ها می‌توانند جشن بگیرند. بنا به تخمین بانک مرکزی آمریکا، تنش‌های تجاری ۲۵/ ۰ درصد از نرخ رشد اقتصاد چین کاسته است.

شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی بازنده‌های این توافق هستند. قرار نیست بخش عمده تعرفه‌های کنونی حذف شود و این یک خبر بد برای همه مردم آمریکاست. اقتصاددان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هزینه‌های جنگ تجاری که به ده‌‌ها میلیارد دلار رسیده کاملا بر دوش شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی بوده است، البته هنوز برخی هزینه‌های دیگر در نظر گرفته نشده است. بنا به تخمین دفتر بودجه کنگره هزینه‌های حاصل از جنگ تجاری ۳/ ۰ درصد از رشد اقتصاد آمریکا کاسته و کاهش درآمد خانوارها از سال ۲۰۱۸ به‌طور متوسط ۵۸۰ دلار بوده است.

کشاورزان و تولیدکنندگان آمریکا نیز جزو بازنده‌ها هستند. طبق توافق کنونی چین باید طی دو سال، میزان خرید کالا و خدمات از آمریکا را ۲۰۰ میلیارد دلار بالا ببرد و ترامپ گفته خرید محصولات کشاورزی ده‌ها میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. اما ارقام ذکر شده غیرقابل تحقق به نظر می‌رسند و چین اعلام کرده بر مبنای شرایط بازار خریدها انجام خواهد شد. کشاورزانی که هدف تعرفه‌های چین قرار گرفته‌اند دچار ورشکستگی شده‌اند. همچنین میزان اشتغال در بخش تولید کارخانه‌ای کاهش یافته زیرا هزینه واردات کالاها بالا رفته است.

تایوان، مکزیک و ویتنام برنده‌های توافق تجاری هستند. اقتصاددان‌ها تخمین زده‌اند که تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا ۵/ ۰ درصد از نرخ رشد اقتصاد جهان کاسته است، اما برخی کشورها از تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا سود برده‌اند. این کشور‌ها از محل تغییر جهت تجارت ۱۶۵ میلیارد دلار سود کسب کرده‌اند. ویتنام بیشترین سود را از وضعیت پیش آمده برده و تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد تایوان، مکزیک و ویتنام سال پیش سفارش‌های بیشتری از آمریکا دریافت کرده‌اند. از سوی دیگر گزارش بانک مرکزی آمریکا نشان می‌دهد افزایش واردات آمریکا از مکزیک نرخ رشد اقتصاد این کشور را ۲/ ۰ درصد بالا برده است. برخی از این روابط تجاری جدید، پایدار هستند حتی اگر توافق کنونی به‌طور کامل اجرا شود.