برنامه رقبای ترامپ

جو بایدن، معاون باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در ماه‌های اخیر در نظرسنجی‌ها یکی از افرادی بوده که احتمال دارد در نهایت نامزد اصلی حزب دموکرات باشد. پیشرو بودن او سبب شده دیگر نامزدها و ترامپ حملاتی را علیه وی انجام دهند. آقای بایدن که یک میانه‌رو محسوب می‌شود سابقه طولانی در صحنه سیاسی آمریکا دارد. او سال‌های متمادی در مجلس سنا بود و هشت سال در جایگاه معاون باراک اوباما قرار داشت. در نتیجه رقبای او موارد زیادی برای انتقاد از وی دارند. در سه ماه اخیر، ماجرای استیضاح ترامپ به اتهام سوء‌استفاده از قدرت سبب شد نام جو بایدن مدت‌ها تیتر اول رسانه‌ها باشد. ترامپ به‌دلیل اعمال فشار بر اوکراین برای انجام تحقیقات درباره اتهام فساد مالی بایدن و پسرش، از سوی مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح شد، اما در مجلس سنا تبرئه شد. ترامپ ارائه کمک به اوکراین را متوقف کرده بود تا این کشور را به انجام درخواستش وادار کند. تحلیلگران معتقدند احتمال انتخاب شدن بایدن به‌عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر زیاد است.

دومین نامزد، مایکل بلومبرگ شهردار سابق نیویورک است که مبارزات انتخاباتی خود را سه ماه پیش یعنی خیلی دیرتر از دیگر نامزدها آغاز کرد. او خود را یک میانه‌رو و «گزینه جدید برای دموکرات‌ها» توصیف کرده است. بلومبرگ با برنامه‌های مربوط به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای همه که در دوران باراک اوباما رواج پیدا کرد، مخالف است و می‌گوید همه آمریکایی‌ها به خدمات یادشده با هزینه‌ای مناسب دسترسی خواهند داشت بدون آنکه لازم باشد بر بیمه‌های خصوصی فشار وارد شود. از او به‌دلیل آنکه در دوران شهردار بودن تصمیم‌های غیرعادلانه علیه مردان سیاه‌پوست اتخاذ کرد به شدت انتقاد شده است. او اخیرا به‌خاطر این تصمیم‌ها معذرت‌خواهی کرد. بلومبرگ که پس از تاسیس شرکت بلومبرگ ال‌پی به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شده برای اجرای اهداف حزب دموکرات از جمله کنترل سلاح و مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک‌های مالی اختصاص داده است. او برای مبارزات انتخاباتی خود شخصا هزینه می‌کند و ۱۰۰ میلیون دلار صرف تبلیغ در تلویزیون کرده است.

سومین نامزد، پیت بوتیجج شهرداری سابق ثوث‌بند در ایالت ایندیاناست. او به شکل غیرمنتظره‌ای در آغاز مبارزات انتخاباتی خود با موفقیت و محبوبیت مواجه شده و به تازگی دو دوره شهرداری خود را به پایان رسانده است. برخی ساکنان شهر ثوث‌بند به‌دلیل کشته شدن یک سیاه‌پوست به دست یک پلیس سفیدپوست از او خشمگین هستند. در هنگام رای‌گیری احتمالا سیاه‌پوست‌ها به او رای نخواهند داد و این در حالی است که این گروه از رای‌دهندگان به‌طور سنتی طرفدار دموکرات‌ها هستند. اما رای‌دهندگان میانه رو از او حمایت می‌کنند در نتیجه به‌ویژه در ایالت‌هایی که اکثر رای‌دهندگان سفیدپوست هستند او شانس کسب رای دارد. بوتیجج نخستین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از یک حزب بزرگ خواهد بود که آشکارا تمایلات همجنس‌گرایانه دارد. او در کسب حمایت مالی موفق بوده اما برخی رقبا وی را به خاطر تلاش برای دریافت کمک از ثروتمندان مورد حمله قرار داده‌اند.

چهارمین نامزد، خانم آمی کلوبوچار سناتور ایالت مینه‌سوتا است. خانم کلوبوچار برای جلب آرای ایالت‌های میدوست روی پیشینه خود به‌عنوان یک مینه‌سوتایی حساب می‌کند. او سه دوره سناتور بوده و هنگامی که وارد مبارزات انتخاباتی شد خارج از ایالت مینه‌سوتا ناشناخته بود. اما سال ۲۰۱۸ مورد توجه مردم آمریکا قرار گرفت. او سعی کرده خود را یک میانه‌رو معرفی کند و از رفتار نابرابر با نامزدهای زن انتقاد کرده است.

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت یکی از مطرح‌ترین نامزدهای دموکرات برای انتخابات ماه نوامبر است. او تنها نامزد سوسیالیست در بین نامزدها است که سال ۲۰۱۶ یکی از رقبای اصلی هیلاری کلینتون بود. مانند سال ۲۰۱۶ او خواستار ایجاد تسهیلات آموزشی و خدمات بهداشتی و درمانی رایگان برای همه شده است. برخی رقبای آقای سندرز نیز چنین رویکردهایی دارند در نتیجه او برای جلب آرای طرفداران این برنامه‌ها با مشکلاتی مواجه است. اوایل اکتبر سال گذشته آقای سندرز که ۷۸ ساله است دچار حمله قلبی شد اما به‌نظر می‌رسد مشکل بزرگی وجود نداشت. طرفداران او همچنان به ارائه کمک‌های مالی به وی ادامه داده‌اند. او گفته است ۵ میلیون نفر برای انتخاب شدن به وی کمک مالی ارائه کرده‌اند یعنی به‌طور متوسط هر نفر ۱۸ دلار.

الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست دیگر نامزد حزب دموکرات است. او با مطرح کردن برنامه اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندترین‌ها محبوبیت کسب کرده است. وارن قصد دارد از ثروت بالاتر از ۵۰ میلیون دلار ۲۰ درصد مالیات بگیرد. وی که قبلا استاد حقوق دانشگاه هاروارد بوده از لحاظ محبوبیت بین رای‌دهندگان وضعیت خوبی دارد. اما در جلب نظر برخی گروه‌های جمعیتی اثرگذار در انتخابات با مشکل مواجه است. او که خود را یک کاپیتالیست توصیف می‌کند، خواستار اعمال مقررات سختگیرانه‌تر بر بازارها شده است. وی همچنین به انتقاد از بانک‌های بزرگ مشهور است.

اندرو یانگ نامزد بعدی حزب دموکرات است. او که یک بیزینس‌من است با کمک طرفدارانش که یک گروه بسیار مشتاق پیروزی او هستند در مسیر کسب شهرت و محبوبیت حرکت کرده و توانسته از برخی شخصیت‌های از لحاظ سیاسی باسابقه، جلو بزند. طرفداران او که «یانگ‌گنگ» نامیده می‌شوند، در تجمع‌های انتخاباتی با تمام توان از او حمایت می‌کنند. پیشنهاد اصلی او اختصاص درآمد پایه هزار دلاری در هر ماه به هر آمریکایی بزرگسال با هدف جبران بیکاری حاصل از فرآیند اتوماسیون است. او همچنین خواستار اعمال مالیات بر تبلیغات دیجیتال شده که شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله گوگل و فیس‌بوک را هدف قرار می‌دهد.