اختلاف‌نظر در همه چیز!

برنی سندرز، خانم الیزابت وارن و اندرو یانگ معتقدند اگر در انتخابات پیروز شوند سیاست ترامپ را درباره کره‌شمالی ادامه خواهند داد. اما جو بایدن، مایکل بلومبرگ و آمی کلوبوچار می‌گویند رویکرد و سیاست ترامپ، رهبر کره‌شمالی را تقویت و زرادخانه هسته‌ای و موشکی این کشور را بزرگ‌تر کرده است. از سوی دیگر، آقای سندرز، خانم وارن و تام استیر می‌گویند شرایطی برای کمک نظامی آمریکا به اسرائیل تعیین خواهند کرد تا این رژیم ساخت‌و‌سازها را در مناطق مورد مناقشه متوقف کند و از الحاق کرانه باختری به اسرائیل جلوگیری شود. آقای بایدن و آقای بلومبرگ به استفاده از نیروی نظامی برای حفاظت از جریان آزاد کشتیرانی و صادرات نفت در تنگه هرمز تمایل دارند و البته این رویکرد احتمال رویارویی نظامی بین آمریکا و ایران را افزایش می‌دهد. اما آقای یانگ و خانم وارن می‌گویند برای مهار ایران و کره‌شمالی در حوزه توانایی‌های هسته‌ای و موشکی، از قدرت نظامی استفاده نخواهند کرد. زیرا این رویکرد ریسک فوری برای منافع آمریکا به وجود نمی‌آورد. آنچه بیان شد برخی اختلافات عمیق است که در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی بین نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وجود دارد. به نظر می‌رسد نامزدهای اصلی حزب دموکرات کمتر از میزانی که تصور می‌شد به رویکردهای دولت اوباما اعتقاد دارند و صرفا در چند زمینه اندک با یکدیگر هم‌عقیده هستند. روسیه مهم‌ترین حوزه اتفاق نظر آنهاست. به باور این افراد، روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا مداخله کرد و زمینه پیروزی ترامپ را فراهم کرد. موضوع مهم دیگر این است که عده‌ای از نامزدهای دموکرات می‌گویند در صورت پیروزی در انتخابات، جایگاه آمریکا در جهان بسیار متفاوت با جایگاهی خواهد بود که ترامپ برای این کشور ایجاد کرده است به این معنا که آنها ایده «اول آمریکا» را کنار خواهند گذاشت، ائتلاف‌هایی با دیگر کشورها به وجود خواهند آورد و بر پایبندی خود به حقوق بشر تاکید می‌کنند حتی اگر این اقدامات برخی هزینه‌های اقتصادی در بر داشته باشد.

رئیس بخش سیاست خارجی و دفاعی در موسسه آمریکن اینترپرایز می‌گوید: «راه‌های ساده متعدد وجود دارد که یک نامزد حزب دموکرات در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند از آنها برای معکوس کردن اثرات زیانبار تصمیم‌های ترامپ استفاده کند؛ اما اختلاف‌نظرها بین نامزدهای دموکرات واقعا عمیق است.» برخی تحلیلگران می‌گویند نامزدهای حزب دموکرات برای متقاعد کردن رای‌دهندگان حتی آنهایی که با سیاست خارجی ترامپ مخالف هستند، راهی دشوار پیش‌رو دارند. آنها باید در زمینه ایجاد ائتلاف با دیگر کشورها، استفاده از قدرت نظامی و مقابله با روسیه و چین رای‌دهندگان را با خود همراه کنند.

یکی از مهم‌ترین نتایج نظرسنجی این بود که مشخص شد دیدگاه نامزدهای دموکرات درباره استفاده از قدرت نظامی بسیار متفاوت است، به این معنا که هر یک از آنها درباره اینکه چه شرایطی می‌تواند استفاده از قدرت نظامی از سوی آمریکا را موجه کند دیدگاه متفاوت با دیگری دارد. اختلاف‌نظر آنها به ویژه درباره مقابله با ایران و کره‌شمالی آشکار است. پرسش اصلی این است که آیا اگر ایران و کره‌شمالی موشکی را پرتاب کنند تا توانایی شان را به اثبات برسانند، اما هیچ یک از منافع آمریکا را هدف قرار ندهند، آمریکا باید به این کشورها حمله کند؟ اکثر نامزدهایی که میانه‌رو توصیف می‌شوند اعلام کردند به حمله فکر خواهند کرد. آقای بایدن، آقای بلومبرگ و با کمال تعجب آقای سندرز جزو این افراد بودند. تنها خانم وارن و آقای یانگ اعلام کردند در آن شرایط به استفاده از نیروی نظامی فکر نخواهند کرد.  در پاسخ به این سوال که آیا برای حفاظت از جریان صادرات نفت از تنگه هرمز و دیگر مناطق، از نیروی نظامی استفاده خواهید کرد یا نه تنها آقای بلومبرگ و آقای بایدن پاسخ مثبت دادند. از سوی دیگر تمامی نامزدها اعلام کردند برای اهداف انسان‌دوستانه به موضوع استفاده از نیروی نظامی فکر خواهند کرد. البته درباره اینکه اهداف انسان‌دوستانه دقیقا چه چیز تعریف می‌شود پاسخ آنها یکسان نبود. در حوزه دیپلماسی با ایران نظرات نامزدها به هم نزدیک است. تقریبا تمامی آنها اعلام کردند در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، به پیمان هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران باز خواهند گشت البته مادام که ایران به‌طور کامل به این پیمان پایبند باشد.

اما آنها درباره سیاست ترامپ در قبال کره‌شمالی دیدگاه‌های متفاوت دارند. از دید آقای بایدن مذاکره رودرروی ترامپ با کیم جونگ اون هیچ سودی نداشته و به شکلی، پاداش دادن به اوست. کره‌شمالی در حال توسعه زرادخانه هسته‌ای خود است و به آزمایش‌های موشکی ادامه می‌دهد در نتیجه سیاست ترامپ موثر نبوده است. بلومبرگ نیز چنین نگاهی به موضوع دارد، اما سندرز و یانگ گفتند به مذاکره ادامه خواهند داد اما هدف‌شان گرفتن نتایج ملموس و واقعی است. در زمینه چین و حقوق بشر نیز اختلاف‌نظرها بین نامزدهای دموکرات عمیق است. روسای جمهوری آمریکا همواره برای تعامل با چین با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. برای مثال این پرسش مطرح است که آیا سابقه چین در حوزه حقوق بشر باید سبب شود آمریکا روابط تجاری خود را با این کشور کاهش دهد، کشوری که اکنون دومین اقتصاد بزرگ جهان است؟ تمامی نامزدهای دموکرات معتقدند داشتن روابط عادی با چین باید به احترام این کشور به استقلال سیاسی هنگ کنگ و پایان سرکوب اویغورها منوط باشد. برخی نامزدها شرایط دیگری را نیز مطرح کردند. در حوزه روابط اسرائیل و فلسطینی‌ها، دیدگاه دموکرات‌ها عموما این است که اسرائیل باید به پشت مرزهای سال ۱۹۶۷ بازگردد و توافق‌هایی در حوزه اراضی بین دو طرف به‌وجود آید تا منعکس‌کننده واقعیت‌های دوران مدرن در حوزه کنترل و امنیت باشد. سندرز معتقد است موضوع بازگشت سفارت آمریکا از بیت‌المقدس به تل آویو باید روی میز باقی بماند تا اگر اسرائیل به توسعه ساخت‌و‌سازها در کرانه باختری و تخریب خانه فلسطینی‌ها ادامه داد این موضوع بررسی شود.