نامزد فعالان اقتصادی

آقای بوتیجج در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر نیز وضعیت خوبی داشته است. منابع آگاه می‌گویند آقای دیوید هلر که یکی از دست‌اندرکاران بانک گلدمن ساکس است جزو طرفداران جدید آقای بوتیجج است. او با اعضای ستاد انتخاباتی بوتیجج صحبت کرده و از حمایت خود از وی خبر داده است. آقای هلر که یک سرمایه‌گذار است در دوران مبارزات انتخاباتی باراک اوباما در سال ۲۰۰۸، معمار عملیات جمع‌آوری کمک‌های مالی وی بود و به جمع‌آوری ۵۰۰ هزار دلار برای این عملیات کمک کرد.

جفری جاسینووسکی، رئیس پیشین انجمن ملی تولیدکنندگان آمریکا فرد دیگری است که اخیرا به جمع طرفداران بوتیجج پیوسته است. او سال ۲۰۰۸ از طرفداران اوباما و سال ۲۰۱۶ جزو تیم حامی هیلاری کلینتون بود. در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت آیووا تیم تبلیغات انتخاباتی آقای بوتیجج اعلام کرد ۷/ ۲ میلیون دلار کمک مردمی جمع‌آوری کرده است.

همراه شدن صاحبان کسب‌و‌کار با آقای بوتیجج می‌تواند طی ماه‌های آینده به روند تبلیغات و مبارزات انتخاباتی او شتاب ببخشد و به وی کمک کند با دیگر نامزدهای حزب دموکرات رقابت کند. او با ۱۴ میلیون دلار وارد مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری آمریکا شد. این رقم بالاتر از رقم در اختیار جو بایدن و کمتر از رقم مربوط به آقای برنی سندرز است. در انتخابات مقدماتی ایالت آیووا او توانست برنی سندرز را پشت‌سر گذارند. مدیران شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهایی که به جمع هواداران آقای بوتیجج پیوسته‌اند، معتقدند پیروزی وی در انتخابات ایالت آیووا نشان داد او همان نامزد میانه‌رو دموکرات است که می‌تواند ترامپ را در ماه نوامبر شکست دهد.

حامیان مالی جدید آقای بوتیجج پس از مشورت و مذاکره با تیم تبلیغات انتخاباتی او بیش از پیش متقاعد شده‌اند که به لحاظ سیاسی او توانایی پیروزی بر رقبای دموکرات خود را دارد. عده‌ای از طرفداران آقای بوتیجج می‌گویند یک عامل باور به پیروزی وی این است که تصور می‌شود در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر همان الگوی انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ تکرار می‌شود؛ یعنی باید بر مناطقی که دموکرات‌ها قدرتمند هستند. تمرکز کرد.

البته این همه ماجرا نیست. در نظرسنجی‌های ملی آقای بوتیجج از دیگر نامزدها از جمله برنی سندرز، جو بایدن، الیزابت وارن و مایکل بلومبرگ عقب‌تر است. اگرچه بسیاری از مدیران شرکت‌ها به حمایت از آقای بوتیجج پرداخته‌اند؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد آنها شبکه کمک‌های مالی خود را به روی او بگشایند. یک تحول عجیب این است که برخی هواداران جو بایدن در حال حرکت به سمت آقای بوتیجج هستند. در انتخابات مقدماتی ایالت آیووا، بایدن در جایگاه چهارم قرار گرفت و بعید نیست در انتخابات‌های مقدماتی بعدی نیز عملکرد خوبی نداشته باشد.