انقلاب صنعتی با برتری کوانتومی

در حال حاضر بخشی بزرگ از کسانی که به اینترنت دسترسی دارند با استفاده از آن می‌توانند به انواع خدمات مالی از جمله افتتاح حساب، سرمایه‌گذاری در سهام، پرداخت قبوض یا انتقال وجه دسترسی داشته باشند. در یک دهه اخیر تعداد کسانی که این خدمات اینترنتی را دریافت می‌کنند چند برابر شده و این روند رشد ادامه پیدا خواهد کرد. خدمات مالی پیوسته در حال متنوع تر شدن است و هر یک از این خدمات دارای زیرمجموعه‌هایی شده‌اند. بانک‌ها طیفی کامل از خدمات مالی دیجیتال را با امنیت بالاتر ارائه می‌کنند. در سال‌های آینده بر تعداد خدمات و کیفیت آنها افزوده خواهد شد و در این میان، فناوری‌های پیشرفته زمینه ارائه این خدمات را به روش‌های جدید و بهتر فراهم خواهند کرد.

نخستین فناوری که اهمیت بالاتری پیدا خواهد کرد اینترنت نسل پنج است و در سال‌های آینده سرمایه‌گذاری در این فناوری به سرعت افزایش خواهد یافت. سرعت این نسل اینترنت ۱۰ برابر نسل چهارم است و به کاربر اجازه می‌دهد به تعداد بیشتری از خدمات با سرعت بسیار بالاتر دست یابد. سال‌جاری میلادی تعدادی از کشورها از جمله آمریکا، ژاپن، چین، انگلستان و ایتالیا استفاده از این فناوری را آغاز کرده‌اند و گستره ارائه آن پیوسته افزایش خواهد یافت. در سال‌های آینده استفاده از این فناوری تجربه مشتری را ارتقا می‌دهد و پردازش فوری اطلاعات را با امنیت بالاتر ممکن می‌کند. پیش‌بینی می‌شود همزمان با ارائه فناوری نسل پنجم، مشتری‌ها خدمات جدید با روش‌های نو دریافت کنند. بانک‌ها با استفاده از این فناوری با قدرت بالاتر به پردازش داده‌های انبوه می‌پردازند و کیفیت ارائه خدمات آنها بالا می‌رود.

دومین فناوری، محاسبات کوانتومی است. سال گذشته میلادی نخستین بهره‌برداری‌ها از این فناوری انجام شد. ماه اکتبر شرکت گوگل یک یافته را در نشریه علمی نیچر منتشر کرد که نخستین نمایش تجربی مفهوم «برتری کوانتومی» است یعنی توانایی انجام یک وظیفه در یک رایانه کوانتومی با استفاده از منابع کمتر از یک رایانه کلاسیک. دیگر شرکت‌ها از جمله آی‌بی‌ام، مایکروسافت، هانی ول و اینتل نیز در این حوزه به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند. در سال‌های آینده محدودیت‌های گوناگون استفاده از این فناوری رفع خواهد شد و فناوری محاسبه کوانتومی اثرات انقلاب گونه بر صنایعی نظیر تولید کارخانه ای، داروسازی و بانکداری خواهد داشت. آن دسته از شرکت‌ها که اکنون در حوزه دانش و تحقیقات محاسبات کوانتومی سرمایه‌گذاری می‌کنند در آینده سود حاصل از این فناوری را به خود اختصاص خواهند داد. به کارگیری این فناوری در صنعت بانکداری تحولات بزرگ در حوزه‌هایی نظیر ارتباطات، کارکردهای اینترنت، پشتیبانی زنجیره‌ای عرضه، تحقیقات علمی و... خواهد داشت. در واقع نحوه تعامل دیجیتالی مردم تغییر خواهد کرد.

سومین فناوری تحول آفرین سال‌های آینده، بلاک‌چین است. شرکت‌ها و دولت‌ها به دنبال شناسایی ظرفیت‌های این فناوری هستند. باید محدودیت‌های آن شناسایی و مقررات لازم برای استفاده از آن تدوین شود. بلاک‌چین یک پایگاه داده است که در آن تمامی استفاده‌کنندگان یک کپی از کل زنجیره را در اختیار دارند. به‌عبارت دیگر بلاک‌چین یک دفتر کل است که کل تاریخ تمامی تراکنش‌ها در آن ثبت شده است. انتظار می‌رود در سال‌های آینده این فناوری که مدیریت را از حالت متمرکز خارج می‌کند و واسطه‌ها را از میان می‌برد، زمینه را برای افزایش سرعت و امنیت عملیات‌های بانکی فراهم کند. سال پیش برخی پیشرفت‌ها در این حوزه صورت گرفت و طی یک دهه آینده تمرکز بر این فناوری بیشتر خواهد شد. البته ۱۰ سال دیگر ما به جای صحبت کردن درباره بلاک‌چین درباره «جامعه دیجیتالی» صحبت خواهیم کرد و این تحول با بهره‌گیری از وب ۳ فراهم می‌شود.

توسعه خدمات مالی غیرمتمرکز و باز، در کنار استفاده از فناوری بلاک‌چین و دیگر فناوری‌ها نظیر اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، اثرات بزرگ و مثبتی بر صنعت بانکداری خواهد داشت. فناوری بلاک‌چین این ظرفیت را دارد که واسطه‌ها را در تمامی صنایع حذف کند؛ اما مهم‌تر از همه این است که این فناوری، خدمات مالی را عمومی می‌کند. در جامعه‌ای که با بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین ایجاد می‌شود اطلاعات تنها در اختیار یک گروه نیست. در واقع یک «اتمسفر داده» پدید می‌آید که در آن تمام مردم می‌توانند از ظرفیت هوش مصنوعی به شیوه درست بهره‌مند شوند.