کارنامه کمیته سازش

نحوه شکایت در کمیته سازش: برای ثبت شکایت و طرح پرونده در کمیته خواهان(حقوقی یا حقیقی) باید موضوع دعوی خود را از طریق سامانه مدیریت پیگیری امور تخلفات و رسیدگی به شکایات به آدرس Shekayat-iiia.irثبت کنند. لازم به ذکر است طرفین دعوا الزاما باید فرآیند رسیدگی در کانون را طی کرده باشند تا پرونده قابل طرح در هیات داوری سازمان بورس باشد و با عنایت به اجباری بودن این طرح طرفین نمی‌توانند گواهی عدم سازش خود را از طریق مرجع و نهادی غیر از کانون اخذ کرده و به هیات داوری ارائه نمایند. پس از ثبت شکایت در سامانه، خواهان می‌تواند از طریق کد پیگیری که سامانه در اختیارش قرار می‌دهد روند رسیدگی پرونده خود را دنبال نماید.

نحوه رسیدگی به پرونده‌های ثبت شده: پس از ثبت شکایت در سامانه، دبیرخانه کمیته مراتب را طی نامه‌ای به خوانده اعلام و مهلت ۱۰ روزه‌ای برای پاسخ و تامین خواسته خواهان در نظر می‌گیرد که قریب به اتفاق پرونده‌ها در این مرحله به سازش ختم می‌شود و در صورت عدم توافق اولیه دبیرخانه کمیته، پرونده را با حضور نمایندگان دو طرف به هیات سازش و تشکیل جلسه ارجاع می‌دهد. همچنین هیچ‌یک از اعضای هیات نباید به هیچ‌وجه در موضوع ارجاعی به کمیته و طرح در جلسه ذی‌نفع باشند و عضو ذی‌نفع موظف است در صورت ذی‌نفع بودن موضوع را حداقل سه روز کاری قبل از تشکیل جلسه، به دبیرخانه هیات کتبا اعلام نماید تا یک عضو علی‌البدل غیرذی‌نفع جایگزین وی شود. رسیدگی به پرونده‌های طرح شده در کمیته سازش کانون بیشتر در قالب میانجی‌گری و حکمیت است. به این معنا که اعضای کمیته سازش صرفا به‌عنوان میانجی‌گر وارد رسیدگی به دعوا شده و تلاش می‌کنند تا با بیان قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی فعالیت حرفه‌ای مربوط، خواسته‌های طرفین دعوا را به هم نزدیک‌تر کرده تا بر نقطه مشترکی توافق کنند.

درخصوص هزینه‌های رسیدگی: فرآیند رسیدگی به پرونده‌های طرح شده در کمیته سازش کانون در مرحله اول به‌صورت رایگان و بدون هزینه است اما چنانچه با پیگیری اولیه کانون در قالب نامه و مهلت ۱۰ روزه جهت پاسخگویی، توافقات لازم برای سازش صورت نگیرد بنا به درخواست خواهان پرونده وارد مرحله دوم یعنی همان تشکیل جلسه با حضور نمایندگان هر دو طرف می‌شود که در این مرحله هزینه رسیدگی یک در هزار مطالبات خواهان است. البته خواهان در طول فرآیند تشکیل جلسه می‌تواند از هیات داوری درخواست کند که هزینه دادرسی پرداختی به سایر مطالباتش از خوانده اضافه شود. در مورد پرونده‌های اشخاص حقیقی در صورت این‌که درخواست مطالبات زیر مبلغ ۵ میلیون تومان باشد جهت رعایت حال و حفظ منافع سهامدار حقیقی کمیته از گرفتن دستمزد امتناع و پرونده را رایگان برگزار می‌‌کند.

موضوع پرونده‌های ثبت شده در کانون: غالب پرونده‌های طرح شده در کمیته مربوط به مطالبات سود سهام، بحث در خصوص استرداد کارمزد‌های مورد اختلاف، بحث بر سر مفاد قراردادهای فی‌مابین تامین سرمایه‌ها با بانک‌ها و شهرداری‌ها و پرداخت جریمه تاخیر است که البته کانون تا جای ممکن خواهان را متقاعد می‌‌کند و در صورتی که اصل سود خود را دریافت کند، از درخواست خسارت تاخیر جریمه به جهت رعایت حرمت همکار بودن در یک بازار خودداری می‌کند.

تعداد و نتایج پرونده‌های ثبت شده : از مجموع ۳۰۰ پرونده‌ ثبت شده در طول دو سال گذشته بخش قابل توجهی قبل از تشکیل جلسه و تنها با نامه و پیگیری‌های اداری دبیرخانه کمیته به سازش رسیده و خاتمه یافته است و سایر پرونده‌هایی که به تشکیل جلسه می‌رسد بعد از یک یا دو جلسه رسیدگی با محتوای سازش از دور خارج می‌شوند. کمیته سازش کانون از جمله هیات‌هایی است که کمترین درصد صدور گواهی عدم سازش را دارد چراکه اعضای کمیته با تمام توان و جدیت و از طریق حکمیت و میانجی‌گری و بعضا به خاطر مورد احترام و قابل قبول بودن وساطت ایشان از سوی طرفین، جلسه را به سازش منتهی می‌کنند.البته لازم به ذکر است در هرصورت حصول سازش با اعلام رضایت طرفین دعوا امکان‌پذیر بوده و کمیته حق تحمیل سازش بر طرفین را ندارد.