آینده میلیاردر آمریکایی

خانم الیزابت وارن یکی از نامزدهای انتخابات ماه نوامبر می‌گوید: «دموکرات‌ها ریسک بزرگی خواهند کرد اگر صرفا یک میلیاردر خودکامه را با کسی شبیه او جایگزین کنند.» بلومبرگ به خاطر ثروتمند بودن مورد حمله سندرز قرار گرفته است. برای دموکرات‌های دارای گرایش‌های چپ، همه میلیاردرها به یک میزان بد هستند اما در هر حال مقایسه بلومبرگ با ترامپ کاملا بی‌معناست. در تمامی جنبه‌های مهم، این دو نفر دقیقا متضاد هم هستند.بلومبرگ یک کسب‌و‌‌کار بسیار موفق را مدیریت کرده است، در حالی که شرکت‌های ترامپ بارها دچار ورشکستگی شده‌اند. ترامپ از جایگاه خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا جهت ایجاد سود برای هتل‌های خصوصی‌اش استفاده می‌کند. اما بلومبرگ پیشنهاد داده بر معاملات بورس مالیات اعمال شود و این در حالی است که این معاملات منبع ثروت و درآمد او هستند. او به‌طور جدی به فعالیت‌های انسان‌دوستانه پرداخته و برای اهداف متعدد از جمله کنترل سلاح، مبارزه با تغییرات آب و هوایی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای مردم کمک مالی ارائه کرده است؛ درحالی‌که ترامپ به روش‌های مختلف به نفع بنیاد شخصی خود فعالیت می‌کند.

و در اینجا باید به یک تفاوت مهم اشاره کرد: بلومبرگ که فرزند یک دفتردار است ثروتمند خودساخته است، در حالی که ترامپ، میلیون‌ها دلار از پدرش،  پول دریافت کرد و بارها هنگامی که پولش را از دست داد پدرش به کمک او آمد. این تفاوت‌ها می‌تواند نقاط قوت بلومبرگ در مبارزات انتخاباتی باشد. در واقع او می‌تواند نامزدی باشد که رویای آمریکایی را تحقق می‌بخشد. سندرز معتقد است سیستم کنونی فاسد است و به یک تحول عمیق نیاز دارد، یعنی باید بر شرکت‌ها فشار وارد شود، از ثروتمندان مالیات بالا گرفته شود و ضروری است از شر میلیاردرها خلاص شد. اما بلومبرگ دیدگاه دیگری دارد. او به سرمایه‌داری باور دارد و می‌خواهد آن را بیشتر در دسترس همگان قرار دهد. او این کار را در دورانی که شهردار نیویورک بود انجام داد. در آن زمان او برنامه‌هایی اجرا کرد که هدف آنها تشویق کسب‌و‌‌کارهای تحت مالکیت زنان و اقلیت‌ها بود. در دوران شهرداری بلومبرگ، تعداد این کسب‌و‌‌کارها که به رونق رسیدند ۱۰ برابر شد. در واقع او می‌خواهد بدون آنکه صاحبان کسب‌و‌‌کارهای بزرگ را ناامید کند زمینه‌های برتری غیرعادلانه آنها را از میان ببرد.

یکی از برنامه‌های او لغو اعطای نرخ ترجیحی مالیات به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ثروتمندان است. از سوی دیگر بلومبرگ وعده داده مالیات بر ارث را بالا ببرد و تغییراتی در قانون مالیات بر منافع سرمایه ارثی ایجاد کند. در ایالات متحده قوانین مالیاتی برای منافع سرمایه و برخی دیگر از سودها نقاط ضعف دارد و این نقاط ضعف سبب می‌شود ثروت خصوصی از یک نسل به نسل دیگر بدون عوارض مالیاتی منتقل شود. به باور بلومبرگ این وضعیت باید تغییر کند. او معتقد است باید فرصت کسب‌و‌‌کار و کسب ثروت وجود داشته باشد اما ارث «درآمد» نیست. او همچنین معتقد است مزیت قائل شدن برای فرزندان ثروتمندان با رویای آمریکایی در تضاد است. بلومبرگ منتقد است از رکود بزرگ تاکنون نسلی پدید آمده که از فواید کاپیتالیسم کاملا آگاه نیست و نمی‌داند این سیستم چه سودی برای آمریکا داشته است. از نظر نسل کنونی ایده مطرح شده از سوی آدام اسمیت بدیهی نیست، اینکه دنبال کردن سود شخصی در نهایت به نفع جامعه خواهد بود.در مناظره لاس وگاس از او پرسیده شد آیا خود را شایسته این میزان ثروت می‌دانید؟ او گفت: «بله. من برای آن سخت کار کردم.» این پاسخ خوبی به آن سوال نبود. او باید می‌گفت تاسیس یک شرکت نه تنها به خود او بلکه به مشتری‌ها، کارکنان و وضعیت مالیاتی کشور کمک کرده است. او می‌توانست بگوید بدون وجود شرکت‌های موفق نظیر شرکت خود او، درآمدی برای انجام کارهای مفید برای جامعه و تحقق وعده‌ها وجود نخواهد داشت. همچنین مطرح شدن آن سوال این فرصت را به‌وجود آورد که بلومبرگ بگوید قصد دارد فرصت‌هایی برای به‌وجود آمدن بلومبرگ‌های بعدی پدید آورد.

خودساخته بودن، یک ارزش در جامعه آمریکاست و خودساخته نبودن اثر منفی بر شخصیت ترامپ گذاشته است. ترامپ تلاش می‌کند همه را متقاعد کند که باهوش ترین فرد است و از اینکه گفته شود، روسیه به پیروزی او در انتخابات سال ۲۰۱۶ کمک کرده یا تعداد آرای هیلاری کلینتون بیشتر از او بوده خشمگین می‌شود، زیرا این سخنان زخم قدیمی او یعنی به ارث بردن یک امتیاز را تازه می‌کند. رای‌دهندگان باید این جملات را از بلومبرگ بشنوند: «همه چیز به ترامپ داده شد. او تنها به فکر حفاظت از ثروتمندان است. من از صفر شروع کردم و می‌خواهم به دیگران کمک کنم تا موفق شوند.» با نگاه به برنامه‌های بلومبرگ اتهام مشابهت او با ترامپ بسیار عجیب به نظر می‌رسد. بلومبرگ پیشنهاد داده از محل مالیات بر درآمد، هزاران میلیارد دلار صرف توسعه زیرساخت‌ها، آموزش و بهبود وضعیت نیروی کار دچار فقر شود. او می‌خواهد بر مالیات افراد با درآمد بالا بیفزاید و وضعیت بازنشستگی افرادی را که درآمد پایین دارند بهتر کند. او قصد دارد مالیات شرکت‌ها را بالا ببرد درحالی‌که ترامپ این مالیات‌ها را پایین آورده است. برنامه بلومبرگ برنامه استاندارد حزب دموکرات است. رقبای او به‌ویژه سندرز و خانم‌وارن چنین پیشنهادهایی را با پیام‌های تفرقه افکنانه و اتهام آلود مطرح می‌کنند، اینکه سیستم فاسد است و شرکت‌ها مقصر هستند.