شانس سندرز چقدر است؟

اما با آنکه او در نظرسنجی‌های ملی و از لحاظ تعداد نماینده‌های اختصاص داده شده به نامزدها، از دیگر نامزدها جلوتر است اما تا انتخاب شدن به‌عنوان نامزد حزب دموکرات راهی طولانی در پیش دارد و نیز باید به این نکته اشاره شود که در سه‌شنبه بزرگ یعنی فردا، احتمال آنکه هیچ یک از نامزدها نتواند به حد نصاب برای انتخاب شدن به‌عنوان نامزد حزب دموکرات برسد زیاد است. در واقع وضعیت سندرز و دیگر نامزدها در برخی ایالت‌ها هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست و باید تصمیم نهایی رای‌دهندگان مستقل یا آنهایی که معمولا رای نمی‌دهند را نیز در نظر گرفت.

نظرسنجی‌ها از رای‌دهندگان در ۱۴ ایالتی که فردا رای‌گیری مقدماتی در آنها برگزار می‌شود نتایج قاطع درباره نتیجه انتخابات به دست نداده است. در تعدادی از این ایالت‌ها از جمله کلرادو، یوتا، ورمونت و مین با در نظر گرفتن بافت جمعیتی و گرایش‌های مردم، سندرز شانس بالا برای کسب نمایندگان آن ایالت دارد. اما در دیگر ایالت‌ها تصویر چندان شفاف نیست. برای مثال در کارولینای شمالی، میسوری و اوکلاهما بایدن پیشتاز است. نکته دیگر این است که نتیجه انتخابات فردا بر انتخابات‌های مقدماتی در دیگر ایالت‌ها در آینده اثر خواهد گذاشت. بایدن در هفته‌های اخیر پیروزی‌های چندانی (جز در کارولینای جنوبی) کسب نکرده و تبلیغات انتخاباتی قابل ملاحظه‌ای نداشته است. درحالی‌که سندرز بسیار موفق بوده و مایکل بلومبرگ تبلیغاتی گسترده در ایالت‌های مختلف داشته است. در ایالت‌های مرزی و جنوبی آمریکا یعنی جایی که بایدن پرطرفدار به‌نظر می‌رسد او با رقابت بلومبرگ و سندرز مواجه است. در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، بلومبرگ در ایالت‌های میسوری و اوکلاهما جایگاه دوم را پس از بایدن در اختیار دارد و احتمال آنکه بتواند در چند ایالت دیگر آرای بیشتری را جلب کند زیاد است. حجم عظیم تبلیغات آقای بلومبرگ می‌تواند تغییراتی در دیدگاه رای‌دهندگان به‌وجود آورد.

نظرسنجی‌های مختلف نتایجی گوناگون برای نامزدهای کنونی حزب دموکرات پیش‌بینی کرده‌اند. در اکثر آنها سندرز و بایدن در جایگاه‌های اول و دوم و بلومبرگ در جایگاه سوم قرار دارد. یکی از سناریوهای واقع‌بینانه پس از رای‌گیری فردا این است که سندرز بیشترین تعداد نماینده را به خود اختصاص دهد و به دلیل حضور بلومبرگ در رقابت‌ها بایدن نتواند تعداد کافی نماینده کسب کند. از سوی دیگر اگر عملکرد خانم وارن خوب باشد نتیجه کلی این می‌شود که هیچ یک از نامزدها نمی‌تواند بیش از یک‌سوم کل نماینده‌ها را به خود اختصاص دهد.حالا پرسش مهم این است که در این حالت چه خواهد شد؟ پاسخ دادن به این سوال بسیار دشوار است. انتظار می‌رود پس از سه‌شنبه بزرگ، رقابت‌ها بین نامزدهای کنونی همچنان ادامه پیدا کند و همه باید منتظر برگزاری انتخابات‌های مقدماتی در ایالت‌های باقی‌مانده باشیم. طی هفته‌های آینده به تدریج در دیگر ایالت‌ها نیز انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برگزار می‌شود. رقابت‌های امسال بین نامزدهای حزب دموکرات به‌تدریج فشرده‌تر خواهد شد و اگر هیچ یک نتواند تا ماه ژوئیه ۴۰ درصد کل نمایندگان را کسب کند یک افتضاح برای حزب دموکرات به‌وجود خواهد آمد.

 

بازگشت بزرگ جو بایدن؟