زنگ هشدار در آمریکا

در تمام این ایالت‌ها به جز سه ایالت، حداقل یک مورد ابتلا به این ویروس مشاهده شده و در هفت ایالت مرگ و میرهایی در اثر آن رخ داده است. در روزهای گذشته نگرانی درباره شیوع ویروس کرونا سبب شده صاحبان کسب و کارها از کارمندان بخواهند از خانه کار کنند و لیگ‌های بزرگ ورزشی مسابقات خود را لغو کرده‌اند یا بدون هوادار این مسابقات را برگزار می‌کنند. اینها اقداماتی غیرعادی هستند که لزوم رعایت توصیه‌ها درباره جمع نشدن مردم در محل کار و در رویدادهای ورزشی و.. را نشان می‌دهند. در روزهای گذشته همزمان با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، تقاضا برای انجام تست افزایش یافته است. همه می‌دانند که یکی از مهم‌ترین اقدامات، انجام تست برای شناسایی افراد مبتلا به ویروس کروناست. ترامپ اعلام کرده هر کس مایل است آزمایش دهد می‌تواند این کار را بکند اما یکی از مقامات بهداشتی آمریکا از موسسه ملی بهداشت به کمیته‌ای از کنگره اعلام کرده است: «سیستم کنونی انجام تست نمی‌تواند نیازهای کشور را تأمین کند و این یک ناتوانی است. تحقق این ایده که در آمریکا هر کس بخواهد بتواند به راحتی تست کرونا بدهد شبیه آنچه در دیگر کشورها وجود دارد با مانع مواجه است و ما نمی‌توانیم چنین امکانی را برای مردم فراهم کنیم.»

مایک پنس معاون ترامپ اعلام کرده است: «تیم مقابله با کرونا در حال تلاش برای فراهم کردن این خدمات برای مردم است. آزمایشگاه‌ها در سرتاسر آمریکا می‌توانند تست کرونا انجام دهند و موانع قانونی برای بیمارستان‌های دانشگاهی و آزمایشگاه‌ها برداشته شده تا این مراکز بتوانند این تست را انجام دهند.» اما برخی معتقدند دولت فدرال وظیفه خود را انجام نمی‌دهد. شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها در حال پر کردن شکافی هستند که کاخ سفید نمی‌تواند آن را پر کند. این یک شکاف در حوزه مدیریت کلان است. به نظر می‌رسد اقدامات مقامات محلی بسیار بیشتر از اقدامات دولت بوده است. مدیران تیم‌های ورزشی، گروه‌های هنری و بسیاری دیگر از دست اندرکاران فعالیت‌های جمعی فعالیت خود را متوقف کرده‌اند تا از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کنند. چهارشنبه گذشته ترامپ در سخنانی اعلام کرد: «ما در حال بسیج تمام قدرت دولت فدرال و بخش خصوصی برای محافظت از مردم آمریکا هستیم. این فراگیرترین تلاش برای مقابله با یک ویروس خارجی در تاریخ معاصر است.»  سخنان ترامپ پس از آن بیان شد که رئیس سازمان جهانی بهداشت شیوع ویروس کرونا را همه‌گیری اعلام کرد. رئیس این نهاد گفت در مدت دو هفته تعداد کشورهایی که ابتلا به ویروس کرونا در آنها مشاهده شده سه برابر شده و بیش از ۱۳۵ هزار نفر به این ویروس آلوده شده‌اند. همچنین ۴ هزار و ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: «شرایط بسیار جدی است. ما از تک تک کشورها خواسته‌ایم اقدامات فوری و فراگیر برای مقابله با این ویروس انجام دهند. ما زنگ خطر را به صدا درآورده‌ایم.» تحولاتی که در آمریکا در واکنش به شیوع ویروس کرونا انجام شده شبیه بسیاری از کشورهای دیگر است: صدها مدرسه تعطیل شده و دانشگاه‌ها نیز فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند. همچنین تمام رویدادهای جمعی از جمله کنسرت‌ها و فستیوال‌ها لغو شده است. اقدامات یا از سوی مدیران مدارس و دانشگاه‌ها یا از سوی فرماندارها و شهردارها انجام شده است و انتظار می‌رود در ایالت‌های مختلف آمریکا تا بیست و پنجم ماه جاری میلادی این شرایط ویژه ادامه پیدا کند. از نیروهای گارد ملی برای کمک به خانواده‌های نیازمند کمک استفاده شده است.

اواخر هفته گذشته پس از آنکه تست کرونای یکی از بازیکنان بسکتبال مثبت شد مسابقات این تیم به‌طور کامل لغو شد. تست کرونای یکی دیگر از بازیکنان این تیم نیز مثبت بوده است. تعدادی از تیم‌های ورزشی آمریکا معتقدند باید تا چند ماه دیگر تمامی مسابقات لغو شود و این تنها به مسابقات تیم‌های بسکتبال محدود نیست. همه منتظر هستند تا وضعیت شیوع ویروس کرونا در آمریکا مشخص و روند آن اعلام شود. فعلا برای مدت یک ماه بسیاری از گردهمایی‌های ورزشی لغو شده است. در روزهای اخیر تعداد بیشتری از ایالت‌ها اقداماتی برای مهار ویروس کرونا انجام داده‌اند. در حال حاضر مهم‌ترین اقدام، اعمال محدودیت برای گردهمایی‌هاست اما به باور کارشناسان این گونه اقدامات کافی نیست. برای مثال فرماندار واشنگتن تجمع‌های بیش از ۲۵۰ نفر را در سه منطقه بزرگ ایالت ممنوع کرده است تا از کنار هم قرار گرفتن افراد و شیوع احتمالی ویروس کرونا جلوگیری شود. در ایالت جورجیا که موارد ابتلا در آن به سرعت رشد کرده اقداماتی برای قرنطینه کردن بیماران در پارک ملی انجام شده است. این بیماران در وضعیت بحرانی نبودند که لازم باشد در بیمارستان بستری شوند. این پارک به روی مردم بسته شده است. در کالیفرنیا نیز واکنش مقامات بهداشتی، ممنوعیت گردهمایی‌ها حداقل تا پایان ماه جاری بوده است. در واقع گردهمایی‌های غیرضروری باید به کمتر از ۲۵۰ نفر محدود شود. در ایالت‌های اورگان و نیومکزیکو نیز همین تدابیر اتخاذ شده است. در چهار هفته آینده این اقدامات انجام می‌شود تا ابهام‌هایی که درباره وضعیت شیوع ویروس وجود دارد رفع شود. دانشگاه‌های آمریکا نیز چنین اقداماتی انجام داده‌اند. دانشگاه‌های هاروارد، ییل و پرینستون کلاس‌ها را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنند.