آمارهای رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آخرین ماه از سال گذشته نشان می‌دهد: در آخرین ماه از سال ۹۸، همزمان با افت معاملات، میانگین قیمت مسکن از محدوده ۱۴ میلیون تومان عبور کرد و به کانال ۱۵ میلیون تومان در هر متر مربع وارد شد. آمار دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که در اسفند سال گذشته، میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران به ۱۵ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید که در مقایسه با میانه فصل زمستان‌ رشدی درحدود ۸/ ۶‌درصد را تجربه کرده است. براساس گزارش‌های رسمی، میانگین قیمت مسکن تهران در بهمن ماه سال گذشته معادل ۱۴‌میلیون و ۴۰۵ هزار تومان بوده است.

این درحالی است که تعداد معاملات ثبت‌شده در سامانه کد رهگیری در آخرین ماه سال گذشته نسبت به ماه پیش از آن (بهمن) کاهش یافته است. در اسفند ۹۸ بالغ بر ۱۰ هزار و ۲۴۲ فقره قرارداد مسکن ثبت شد که نسبت به بهمن سال گذشته ۲۴/ ۴ درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمار بیشترین قیمت مسکن مربوط به منطقه یک با ۳۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان بوده که نسبت به بهمن ماه (۲۹ میلیون و ۴۲۷ هزار تومان) ۱۲/ ۸ درصد افزایش یافته است. در اسفند ماه سال گذشته قیمت مسکن در ۲۱ منطقه دیگر تهران با وجود کاهش معاملات افزایش یافته است.کارشناسان بازار مسکن وضعیت رخ‌داده در بازار مسکن یعنی رشد قیمت مسکن در نبود تقاضا و رونق معاملات را به یک رکود تورمی تعبیر می‌کنند. پدیده‌ای که عامل مهم شکل‌دهی آن شرایط سایر بازارها به‌ویژه بازار ارز و همچنین یک میهمان ناخوانده دیگر است. به عقیده بخش زیادی از کارشناسان بازار مسکن فراگیری ویروس کرونا، وضعیت معاملات در بازار ملک را همچون تعداد زیادی از بازارها تحت‌تاثیر قرار داده است.

اما با چنین کارنامه‌ای در سال گذشته، بازار مسکن چگونه سال ۹۹ را آغاز کرده و در سال‌جاری سمت و سوی آن چه خواهد بود؟

از دیدگاه کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی و بازار مسکن، نکته مهمی که تحلیل و پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در ماه‌های پیش رو از سال‌جاری را نسبت به سال‌های گذشته با دشواری روبه رو کرده، تاثیرگذاری شدید یک‌عامل بیرونی بر بازار مسکن همچون سایر بازارها است. 

استمرار فراگیری ویروس کرونا در سطح شهرها و ابهام‌بزرگ درخصوص زمان رهایی از ویروس، سبب شده تا فعالیت در این بازار محدود و در مواقعی تعطیل شود. به‌طوری‌که بر خلاف سال‌های گذشته که از اواخر فروردین بازار مسکن شاهد به جریان افتادن دوباره معاملات بود امسال بخش زیادی از بنگاه‌های املاک به‌عنوان حلقه واسطه خریدار و فروشنده همچنان در تعطیلی به سر می‌برند. علاوه بر این وضعیت سایر بازارها به‌ویژه بازار ارز به‌شدت روند قیمتی در بازار مسکن را تحت‌تاثیر قرار داده است. کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن در صفحه باشگاه اقتصاددانان امروز، با بررسی شرایط موجود، روند احتمالی حرکت این بخش را در دو ماه آینده پیش‌بینی کرده و در پایان راهکارهایی برای خروج بازار از وضعیت رکود معاملاتی و بازگشت خریداران و فروشندگان به بازار ارائه داده‌اند.