به باور کارشناسان، رکودی که رخ خواهد داد با رکودهای قبل که طی چند دهه اخیر رخ داده تفاوت‌های بزرگ دارد. از جهات مختلف این رکود با رکودهای پیشین متفاوت است از جمله عامل این رکود، مدت آن، سیاست‌های حمایتی بانک‌های مرکزی و دولت‌ها، وضعیت بانک‌ها، بدهی خانوارها و...

عده‌ای از اقتصاددان‌ها نیز معتقدند این بحران که حاصل یک همه‌گیری و تعطیل شدن عمدی اقتصادها برای جلوگیری از تداوم شیوع ویروس است پس از رفع عامل آن، به سرعت از میان خواهد رفت. البته تحقق این پیش‌بینی به عمق رکود و اثرات تدابیر حمایتی بانک‌های مرکزی و دولت‌ها وابسته است.

یک نکته مهم این است که در چند دهه اخیر اقتصاددان‌ها به مطالعه رکودهای قبل و علل آن پرداخته‌اند و تلاش شده اشتباهاتی که زمینه رکودها را فراهم کرده است، از میان برود. برای مثال مقررات نظارتی بر بانک‌ها سختگیرانه‌تر شده و نیز این باور به‌وجود آمده که باید نقدینگی کافی به اقتصاد تزریق شود تا مشکلات هر چه سریع‌تر از میان برود. در مطالب حاضر به وجوه تفاوت رکود کنونی با رکود سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، نگاه اقتصاددان‌ها به آینده این بحران، احتمال‌های مختلف درباره آینده و برخی رکودهایی که در دهه‌های اخیر رخ داده اشاره شده است.