آرزوهای بورسی شدن «شستا»

۱- ارتقای شفافیت: سریع‌ترین، مبنایی‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و قابل‌اعتمادترین ساز و کار برای مبارزه با فساد (چه در پیشگیری و چه در کشف آن)، ارتقای شفافیت است که می‌تواند منجر به افزایش پاسخگویی، مسوولیت‌پذیری، شایسته سالاری، مشارکت فعال و موثر مردمی و در نهایت افزایش کارآمدی و سرمایه اجتماعی شود. لذا شفافیت که یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف دولت تدبیر و امید نیز بوده و همواره مورد تاکید محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز قرار گرفته است، یکی از دستاوردهای مهم ورود شستا به بورس خواهد بود.

مهم‌ترین مصادیق افشای اطلاعات توسط شستا، هم برای خود و هم برای شرکت‌های زیرمجموعه غیربورسی‌اش که می‌تواند منجر به افزایش شفافیت و تحقق اهداف اشاره شده شود به شرح زیر است:

• صورت‌های مالی و گزارش فعالیت هیات‌مدیره

• مشخصات اعضای هیات‌مدیره و اعلام هر گونه تغییر در ترکیب اعضا

• مشخصات اعضای کمیته حسابرسی

• انتشار کلیه معاملات سهام در قالب گزارش‌های ماهانه

• اهم برنامه‌ها و استراتژی‌های مدیریت دارایی‌ها در قالب گزارش تفسیری مدیریت

• افشای هر گونه رویداد با اهمیت از قبیل تحصیل یا واگذاری دارایی، نقل و انتقال دارایی‌های ثابت و...

التزام به دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های بورسی، ضمن ارتقای شفافیت، موجب حاکم شدن رویه‌ای مشخص و مدون در این زمینه و جلوگیری از برخورد سلیقه‌ای در زمینه افشای اطلاعات می‌شود که موجب مرزبندی بین شفافیت و حریم خصوصی شرکت خواهد بود.

۲- ضرورت رعایت ضوابط حاکمیت شرکتی بورس: با بورسی شدن شستا، رعایت کلیه مفاد دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای ناشران بورسی و فرابورسی برای این شرکت ضرورت می‌یابد. از مهم‌ترین مزایای اجرای این دستورالعمل، رشد جایگاه و افزایش استقلال حسابرسان، استقرار اثربخش نظام مدیریت، ارتقای توان نظارت بر مدیران، ساماندهی و امکان پایش فرآیند انتصابات، جلوگیری از خودمالکی و... است.

۳- ضرورت بررسی صلاحیت اعضای هیات‌مدیره: طبق مفاد دستورالعمل بررسی صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهادهای مالی، صلاحیت کاندیداهای عضویت در هیات‌مدیره شستا نیز مانند سایر نهادهای مالی ثبت‌شده نزد بورس، پیش از انتصاب و قبولی سمت، باید از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار (بر اساس امتیاز تعلق گرفته در دستورالعمل فوق) مورد بررسی و تایید قرار گیرد؛ این فرآیند به‌عنوان فیلتری اولیه برای انتخاب مدیران شستا که خود در رأس هرم سلسله انتصاب در مجموعه بزرگ شستا قرار دارند محسوب می‌شود.

۴- تقویت نظارت بر عملکرد: اولا سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان نهاد ناظر در بازار سرمایه، به‌عنوان مرجع نظارتی حرفه‌ای تخصصی به سایر مراجع ذی‌صلاح نظارتی افزوده می‌شود که به‌صورت مستمر بر عملکرد شستا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ناشران بورسی نظارت خواهد داشت. ثانیا سهامداران خرد و رسانه‌ها نیز امکان نظارت و نقد عملکرد شستا را خواهند داشت.

۵- قابلیت مقایسه عملکرد: امکان مقایسه عملکرد شستا با سایر شرکت‌های چندرشته‌ای حاضر در بازار سرمایه از منظر شاخص‌های عملکردی و «ریسک و بازده» فراهم می‌شود. بر این اساس می‌توان بررسی و قضاوتی عادلانه و مبتنی بر رویکرد کارشناسی و مقایسه‌ای و فارغ از پروپاگاندای رسانه‌ای در مورد عملکرد این شرکت انجام داد.

۶- کشف قیمت: تا پیش از این عمدتا با اتکا به ارزش دفتری دارایی‌ها امکان اظهارنظر درخصوص برآورد ارزش دارایی‌های متعلق به شستا وجود داشت. اما با ورود شستا به بورس، ارزش بازار سهام شستا که نمایانگر ارزش روز حقوق صاحبان سهام است، به‌عنوان شاخصی لحظه‌ای از خالص ارزش روز دارایی‌های این شرکت چندرشته‌ای در دسترس خواهد بود. این موضوع امکان تدقیق فرآیند برنامه‌ریزی و مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌ها را برای سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی کشور فراهم خواهد آورد.

۷- تأمین مالی به پشتوانه سهام شستا: سازمان تامین اجتماعی می‌تواند به پشتوانه سهام متعلقه در شستا، اقدام به تامین مالی از بازار پول و سرمایه با استفاده از انواع ابزارهای مالی موجود کند که مزیتی بزرگ محسوب می‌شود.

۸- افزایش چابکی سازمان: ضرورت گزارش‌دهی منظم و افشای اطلاعات و رویدادهای با اهمیت در مهلت‌های مقرر به سهامداران در سامانه کدال و عکس‌العمل‌های به‌موقع نسبت به نوسانات قیمتی و رویدادهای با‌اهمیت در قالب انتشار اطلاعیه‌های شفاف‌سازی، مستلزم افزایش چابکی در شستا است.

۹- ظرفیت‌های بنیادی سهام شستا: مهم‌ترین سهام موجود در سبد شستا عبارتند از: تاپیکو، صبا، تاصیکو، تیپیکو، سفارس و… که هر یک جزو بزرگ‌ترین هلدینگ‌های حاضر در صنایع اصلی بازار سرمایه هستند. این موضوع موجب شده تا ضمن در اختیار داشتن سبد متنوعی از سهام صنایع مختلف بورسی، سهام شستا از جمله سهام با ریسک متناسب با بازده در بازار سرمایه محسوب شود. لذا به‌واسطه ساختار پرتفوی شستا و حضور در صنایع شاخص‌ساز بورسی، پیش‌بینی می‌شود سهام شرکت‌های مرتبط نیز تحت تاثیر قرار بگیرند.