ریسک‌های کوتاه‌مدت

البته معامله‌گران معتقدند منفی شدن قیمت‌ها نشان‌دهنده تمام واقعیت در بازار نفت نیست. قیمت نفت در معاملات فیوچر در نزدیک‌ترین سررسید که روز سه‌شنبه منقضی شد با قیمت‌ها در قراردادها با سررسیدهای بعدی تفاوت‌های بزرگ داشت. برای مثال روز دوشنبه قیمت نفت در معاملات فیوچر برای تحویل در ماه ژوئن تنها ۱۶ درصد کاهش یافت و به ۲۲ دلار در هر بشکه رسید. با آنکه منفی شدن قیمت نفت نشان‌دهنده وضعیت کلی بازار نفت نیست و یک رویداد زودگذر است اما توجه تحلیلگران و دست‌اندرکاران بازار را به جنبه‌های مختلف و اثرات بحران همه‌گیری ویروس کرونا معطوف کرده است.

میزان تولید نفت در جهان طی هفته‌های اخیر یعنی دورانی که به‌دلیل تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی مصرف آن به شدت کاهش یافته همچنان بالا باقی مانده است. در حال حاضر میزان قابل‌ملاحظه نفت در نفتکش‌ها به سمت پالایشگاه‌های کشور‌های مختلف در حرکت است و این در حالی است که پالایشگاه‌ها به این نیازی ندارند و نیز محلی برای ذخیره آن وجود ندارد. همچنین مشخص نیست چه زمانی شرایط کنونی تغییر خواهد کرد.

در کوتاه مدت احتمال آنکه بهبود در اوضاع صنعت انرژی مشاهده شود، بسیار کم است. در حال حاضر اختلاف قیمت بین قراردادهای تحویل در ماه آینده و ماه بعد از آن به بالاترین میزان رسیده است. با آنکه اوپک پلاس قصد دارد از ابتدای ماه آینده عرضه را به میزان ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز کاهش دهد تردیدی وجود ندارد که این میزان کاهش تغییری در شرایط به وجود نخواهد آورد. نهادهای تحلیلگر نظیر آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده بودند که ماه جاری میلادی تقاضای جهانی برای نفت ۳۰ درصد کاهش می‌یابد و به رقم مربوط به سال ۱۹۹۵ می‌رسد. تحلیلگران معتقدند مشکل عدم توازن بین عرضه و تقاضا خود را در نوسان‌های شدید قیمت‌ها نشان داده است و با توجه به اینکه تغییری در عرضه و تقاضا مشاهده نشده وضعیت قیمت‌ها نمی‌تواند بهتر شود. آنچه بیان شد به وضعیت بازار نفت در کوتاه‌مدت مربوط است. در ماه‌های آینده درصورتی‌که فعالیت‌های اقتصادی در اروپا، شرق آسیا و آمریکا به تدریج آغاز شود مصرف نفت رشد خواهد کرد. اما فعالان بازار نفت باید به رفع نقاط ضعف از جمله کمبود ظرفیت ذخیره‌سازی اقدام کنند.