متخصصان پزشکی معتقدند برای آغاز برنامه بازگشایی اقتصاد باید ۱۰ تا ۱۴ روز تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا پیوسته کاهش یافته باشد و نیز وضعیت بیمارستان‌ها به حالت قبل از شیوع این ویروس بازگشته باشد. از سوی دیگر تست‌گیری فراگیر برای درک وضعیت شیوع ویروس و الگوی سرایت آن ضروری است و باید تدابیر حفاظتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه پیدا کند. به باور بسیاری از کارشناسان، فشارها برای بازگشایی اقتصادها، حاصل زیان‌های اقتصادی تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی است.

بحران کنونی زیان‌های بسیار بزرگ به اکثر اقتصادهای بزرگ و کوچک جهان وارد کرده است. تولید ناخالص داخلی جهان امسال کاهش خواهد یافت و این کاهش در تولید ناخالص داخلی آمریکا و منطقه یورو بسیار بزرگ‌تر است.

 همچنین ده‌ها میلیون نفر در جهان شغل خود را از دست داده‌اند و برخی از آنها حتی پس از بحران نمی‌توانند شغلی بیابند. اما بازگشایی اقتصادها اگر بدون حصول شروط ضروری باشد، ریسک‌های گوناگونی از جمله شروع موج دوم شیوع را در پی دارد.

در مطالب حاضر به وضعیت روند بازگشایی اقتصاد آمریکا و اروپا، افزایش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در جامعه آمریکا در صورت بازگشایی زودهنگام اقتصاد و چهار فاز بازگشایی که می‌توان بر مبنای آن در مسیر شروع فعالیت‌های اقتصادی حرکت کرد اشاره شده است.