تغییر عادات مصرف در بین مصرف‌کنندگان یک تهدید برای افق خودروسازی است. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد این تغییرات تا اندازه زیادی باقی می‌مانند و خودروسازها باید خود را برای دورانی جدید با ویژگی‌های متفاوت آماده کنند. از سوی دیگر اگر وضعیت اقتصادی عموم مردم برای مدتی طولانی سامان پیدا نکند تقاضا برای خودرو پایین باقی خواهد ماند.

دنیای پس از همه‌گیری ویروس کرونا یک دنیای متفاوت است البته اکنون هیچ الگویی برای درک ویژگی‌های آن وجود ندارد. خودروسازها با چالش‌های گوناگون مواجه هستند و شاید سال‌ها طول بکشد تا وضعیت آنها به حالت قبل از شروع بحران بازگردد. یک چالش بزرگ، اختلال در زنجیره عرضه است. در چند ماه اخیر هزاران قطعه ساز در سراسر جهان دچار مشکل شده‌اند و خودروسازها پس از شروع به‌کار باید با اختلال‌ها در زنجیره عرضه مقابله کنند.

شروع فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای مختلف به هیچ‌وجه به معنای آغاز حرکت شرکت‌های خودروساز به سمت رونق نیست. آنها با یک محیط جدید مواجه خواهند بود و باید برای آن محیط، استراتژی‌های نو تدوین کنند.

در مطالب حاضر به اثرات همه‌گیری ویروس کرونا بر خودروسازی، فرصت و تهدیدهای پیش روی این صنعت، برنامه‌های شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای دوران پس از بحران و تمرکز چین بر تولید خودروهای برقی اشاره شده است.