با آنکه قبل از شروع بحران همه‌گیری کرونا وضعیت بانک‌های جهان بسیار بهتر از وضعیت آنها قبل از بحران مالی سال ۲۰۰۸ جهان بود، اما اثرات بحران کنونی شدید و عمیق بوده و اگر به‌زودی شاهد مهار شدن این بحران نباشیم سیستم‌های مالی در اقتصادهای بزرگ دچار مشکل خواهند شد.

یکی از اثرات بزرگ بحران کنونی بر صنعت بانکداری جهان، تسریع حرکت مردم به سمت بانکداری موبایل و بانکداری اینترنتی بوده است. در ماه‌های اخیر بانک‌ها شاهد افزایش سریع تعداد استفاده‌کنندگان از پلت‌فرم‌های ارائه خدمات دیجیتال بوده‌اند و بسیاری از کارشناسان صنعت بانکداری معتقدند روندی که آغاز شده است، ادامه پیدا خواهد کرد.

در واقع به باور این کارشناسان، بحران کنونی نقطه عطفی برای صنعت بانکداری است.بانک‌های سنتی و تازه‌واردها به این صنعت همگی با تحولی بزرگ مواجه شده‌اند و باید برای دورانی جدید آماده شوند؛ دورانی که در آن مشتری‌ها خواهان دریافت خدماتی گسترده‌تر به شکل آنلاین هستند و به حضور در شعبه اشتیاقی ندارند.

همچنین بدون شک ضروری است سیاست‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها، برنامه‌های آتی و... تغییر کند.در مطالب حاضر به اثرات بحران همه‌گیری کرونا بر بانک‌های اروپایی، حرکت بی‌بازگشت به سمت بانکداری دیجیتال، رقابت بین بانک‌های سنتی و اینترنتی و برخی تحولات در آینده اشاره شده است.