برنده قتل «جورج‌فلوید»

دادگاه عالی آمریکا که اکثر اعضای آن طرفدار وی هستند با دو درخواست او که در مرکز پروژه سیاسی وی قرار دارد مخالفت کرده است. در نظرسنجی‌های سراسری و ایالتی ترامپ از رقیب دموکرات خود بسیار عقب‌تر است و این درحالی است که فعالیت‌های تبلیغاتی جو‌ بایدن چندان زیاد نیست. در روزهای اخیر ترامپ شدیدترین لطمه را از سوی جان بولتون دیده است. او گفته است ترامپ برای ریاست‌جمهوری مناسب نیست. ژست ضد چینی ترامپ که یکی از پایه‌های اصلی تبلیغات انتخاباتی اوست با توضیحاتی که بولتون درباره درخواست ترامپ از رئیس‌جمهور چین برای کمک به وی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری داده در هم شکسته شده است.

اختلافات بین ترامپ و ارتش رو به رشد است و در واشنگتن بسیاری از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه نگران آن هستند که با یک رئیس‌جمهور درحال سقوط پایین کشیده شوند. درحالی که کمتر از پنج ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی است و کشور با بحران‌های گوناگونی مواجه است تمامی شاخص‌های سیاسی متعارف برای ترامپ درحالت هشدار قرار دارد، اما تمامی این شاخص‌ها همواره برای او درحالت هشدار بوده‌اند و او هرگز شکست نخورده است. اگر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر شکست بخورد این چند هفته باقی‌مانده تا انتخابات، دورانی توصیف خواهد شد که در آن در نهایت قطار فعالیت‌های سیاسی ترامپ برای همیشه از ریل خارج شد. با این حال بین دموکرات‌ها و کسانی که از ترامپ حمایت نمی‌کنند هراس از اینکه او در هر حال در انتخابات پیروز شود کاملا مشهود و شدید است.

بخشی از ابهام درباره سرنوشت انتخابات آتی و ترامپ حاصل ماهیت خاص دوران حاضر است. بعید است همه‌گیری ویروس کرونا و تبعات بسیار نگران‌کننده آن برای اقتصاد آمریکا به نتایج قابل پیش‌بینی و منطقی منجر شود. درک جو حاکم بر کشور نیز دشوار است، زیرا اکثر آمریکایی‌ها هفته‌ها در خانه قرنطینه بوده‌اند. چه کسی می‌داند آیا مردم به اندازه کافی احساس ایمنی می‌کنند که در ماه نوامبر پای صندوق‌های رای حاضر شوند و از حق دموکراتیک خود برای رای دادن استفاده کنند یعنی اگر آنها مجبور باشند بین حفظ سلامت خود و استفاده از حق دموکراتیک برای رای دادن یکی را انتخاب کنند مشخص نیست انتخاب آنها چه خواهد بود. ترامپ تلاش می‌کند از رای‌دهی غیرحضوری جلوگیری کند و مشخص نیست وضعیت به چه شکل خواهد بود. همچنین ترامپ در تلاش است پاییز امسال بیش از ۳مناظره انتخاباتی برگزار کند.

بیداری نژادی پس از کشته شدن جورج فلوید به دست یک افسر پلیس می‌تواند ساختار متعارف اثر‌گذاری نژاد بر سیاست را تغییر دهد. اما بسیاری از سفیدپوستان و حتی سیاه‌پوست‌ها به شعار نظم و قانون ترامپ باور دارند. پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ واکنشی به تحولات فرهنگی، نژادی و سیاسی بود که در دوران اوباما رخ داد. طرفداران ترامپ مایلند یک شانس دیگر به او بدهند تا در مسیر خود حرکت کند. به‌طور مشابه، از دید طرفداران ترامپ، سوءمدیریت در مقابله با شدیدترین بحران سلامت در آمریکا طی یک صد سال اخیر و اظهارنظر‌های او درباره مسائل نژادی آنقدر که دموکرات‌ها و مخالفان ترامپ معتقدند فاجعه‌بار نیست. در واقع رفتارهای به‌شدت غیرمتعارف ترامپ به کسانی که او را به کاخ‌سفید فرستادند، اثبات می‌کند برای تغییر وضعیت موجود به فرد مناسبی رای داده‌اند.

ترامپ جو بایدن را فردی توصیف می‌کند که از لحاظ فیزیکی و ذهنی مناسب احراز پست ریاست‌جمهوری در دوران پرالتهاب نیست. او احساس می‌کند از این نقطه می‌تواند به کسی که در مبارزات انتخاباتی قبلی هیچ موفقیتی کسب نکرده به‌طور موثر حمله کند. رسانه‌های محافظه‌کار نیز تلاش می‌کنند واقعیت‌های همه‌گیری کرونا و تظاهرات‌های کنونی در آمریکا بر رای‌دهندگان هوادار ترامپ اثر نگذارد. ناکامی بسیاری از نظرسنجی‌ها و رسانه‌ها در پیش‌بینی درست پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ به تحلیلگران سیاسی نشان می‌دهد، نمی‌توان بر مبنای موقعیت پر ریسک کنونی ترامپ پیش‌بینی کرد، او در انتخابات شکست خواهد خورد. اما مهم‌تر از هر چیز دیگر، تاب‌آوری شخصیت ضدنظم ترامپ دلیل بسیار مهمی است که بر مبنای آن می‌توان مطمئن بود انتخابات ماه نوامبر انتخاباتی رقابتی است به این معنا که اساسا نمی‌توان مطمئن بود ترامپ در آن شکست خواهد خورد.

پیوندهای ترامپ با طرفدارانش بسیار مستحکم است و اگر آنها پای صندوق‌های رای حاضر شوند زمینه برای پیروزی او فراهم خواهد شد. بسیاری از جمهوری‌خواهان معتقدند هنوز نمی‌توان گفت جو کنونی چطور بر انتخابات ماه نوامبر اثر خواهد گذاشت. آنان نسبت به پیروزی ترامپ در انتخابات تحت‌تاثیر اشتیاق طرفداران وی خوشبین هستند. نکته دیگر اینکه بدون تردید ترامپ از هر ابزار در دسترس خود برای تغییر نتیجه انتخابات به نفع خویش استفاده خواهد کرد. مصاحبه اخیر ترامپ با وال‌استریت‌ژورنال نشان داد در رفتارها و رویکردهای غیرمنطقی او در قبال مسائل گوناگون هیچ تغییری رخ نداده است. او مثل همیشه بدون توجه به واقعیت‌ها، پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ای درباره اقتصاد مطرح کرد. از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا ترامپ آن را نادیده گرفت و حالا با آنکه لطمات این همه‌گیری به اقتصاد از حد تصور خارج است و بار دیگر شاهد افزایش موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ایالت‌های مختلف آمریکا هستیم. ترامپ مانند قبل این تهدید بزرگ را کوچک توصیف می‌کند. هفته پیش او در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «کرونا درحال از بین رفتن است. کرونا از میان می‌رود.» هفته گذشته در ۱۰ ایالت تعداد موارد جدید ابتلا به این ویروس کرونا به ارقام بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. در تمامی کشورها شیب منحنی تعداد مبتلایان مدتی صعودی است سپس این منحنی تخت می‌شود و آنگاه نزولی می‌شود اما در ایالات متحده تاکید ترامپ بر بازگشایی اقتصاد پیامدهای نگران‌کننده‌ای داشته است. شکی وجود ندارد که ترامپ و جمهوری‌خواهان درباره شکست خود در انتخابات ماه نوامبر بسیار نگران هستند.