جیب رأی‌دهندگان

بزرگسالان سفید پوست، افراد میانسال و کسانی که درآمدی بالا دارند، ترامپ را فرد مناسب‌تر از نظر اثرگذاری بر اوضاع مالی خود توصیف کردند. در مقابل افرادی با درآمد پایین، بزرگسالان سیاه‌پوست و ساکنان ایالت‌های شمال شرق آمریکا معتقد بودند بایدن فردی مناسب‌تر برای سامان دادن به اوضاع مالی ایشان است. کسانی که هیچ‌یک از دو نامزد را فرد مناسب نمی‌دانستند، عموما جوان یا افراد با حداقل درآمد بودند.

نتیجه نظرسنجی نشان می‌دهد در ۱۰ سال اخیر که اقتصاد آمریکا طولانی‌ترین دوره رونق مداوم را سپری کرده شرایط اقتصادی برای همه بهتر نشده است. نکته دیگر که در این نظرسنجی مشخص شد این است که تنها ۱۷ درصد شرکت‌کنندگان در آن گفتند اکنون نسبت به آغاز دوران ریاست‌جمهوری ترامپ وضعیت مالی بهتری دارند و ۲۹ درصد گفتند وضعیت مالی‌شان بدتر شده است. همچنین ۴۵ درصد اعلام کردند وضعیت مالی‌شان فرقی نکرده است.

عمده کسانی که گفتند وضعیت بهتری دارند سفیدپوست، مرد و افراد با درآمد بالای ۸۰ هزار دلار در سال بودند. ۴۵ درصد شرکت‌کنندگان انتظار نداشتند تا ماه نوامبر تغییری در وضعیت مالی‌شان به‌وجود‌ آید؛ درحالی‌که ۲۷ درصد معتقد بودند شرایط‌شان بهتر خواهد شد. در بین کسانی که از تعطیلی اقتصاد تاثیر پذیرفته‌اند ۳۵درصد گفتند انتظار دارند شرایط مالی‌شان تا زمان انتخابات بهتر شود و ۲۲ درصد نیز معتقد بودند وضعیت بدتری پیدا خواهند کرد. همچنین ۲۹ درصد گفتند تغییری در وضعیت مالی‌شان پیش‌بینی نمی‌کنند. تحلیلگران می‌گویند نابرابری درآمدی یک مشکل دیرینه در اقتصاد آمریکاست و هرکس در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود، باید با این چالش مقابله کند. وضعیت مالی شخصی تنها یکی از معیارهای رای‌دهندگان برای انتخاب نامزد مورد نظر خود است؛ اما این یک معیار بسیار مهم است به‌ویژه اکنون که به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا اقتصاد دچار رکود عمیق شده و ده‌ها میلیون نفر شغل خود را از دست داده‌اند. درباره وضعیت بازار کار در ماه‌ها و سال‌های آینده اتفاق نظر بین اقتصاددان‌ها وجود ندارد. تعداد زیادی از آنها معتقدند بخشی بزرگ از شغل‌هایی که طی ماه‌های اخیر تحت‌تاثیر بحران کرونا از میان رفته هرگز احیا نخواهد شد و نیز روند بهبود شرایط اقتصادی کند خواهد بود. مسلما نامزدی که برنامه‌های منطقی و عملی برای خروج سریع‌تر اقتصاد از بحران و رکود دارد، بیشتر مورد توجه رای‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

نظرسنجی اخیر که از سوی خبرگزاری ان‌بی‌سی انجام شده است، نشان می‌دهد دیدگاه رای‌دهندگان درباره توانایی ترامپ برای غلبه بر مشکلات اقتصادی و ایجاد شغل مثبت‌تر از دیدگاه آنها درباره بایدن است. اما رای‌دهندگان معتقدند درحوزه‌هایی نظیر حقوق زنان و رنگین‌پوستان، بهداشت و درمان و متحد کردن کشور، بایدن توانایی بالاتری نسبت به ترامپ دارد.