رقابت شانه‌به‌شانه

در این نظرسنجی که دهم تا شانزدهم ماه جاری میلادی انجام شد ۴۸ درصد رای‌دهندگان ثبت‌نام کرده گفتند در انتخابات سوم ماه نوامبر به جو بایدن رای خواهند داد و ۳۵ درصد نیز اعلام کردند ترامپ را انتخاب خواهند کرد. میزان طرفداری از جو بایدن بالاترین میزان در نظرسنجی‌های رویترز/ ایپسوس از اوایل سال‌جاری میلادی است. در یک نظرسنجی مشابه که از سوی خبرگزاری سی‌ان‌ان انجام شد اختلاف میزان محبوبیت بایدن و ترامپ ۱۴ درصد بود.

نظرسنجی رویترز/ ایپسوس همچنین نشان داد ۵۷ درصد بزرگسالان آمریکایی از عملکرد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری وی ناراضی هستند و ۳۸ درصد از آن رضایت دارند. این پایین‌ترین میزان رضایت از عملکرد ترامپ از ماه نوامبر است. در ماه نوامبر کنگره مشغول تحقیق درباره پرونده استیضاح ترامپ بود. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد جمع هواداران ترامپ درحال کوچک‌تر شدن است و این یک نشانه هشدار برای وی محسوب می‌شود. از ماه مارس تا ماه جاری میلادی میزان رضایت جمهوری‌خواهان از ترامپ ۱۳ درصد کاهش یافته است. در واقع در تک تک ماه‌های یاد شده میزان رضایت کمتر شده است.

به باور تحلیلگران، تغییر میزان محبوبیت ترامپ حاصل عوامل گوناگون به‌ویژه وضعیت شیوع ویروس کرونا، تبعات اقتصادی این بحران برای خانواده‌ها و خشم حاصل از موارد متعدد رفتار مرگبار پلیس در رویارویی با سیاه‌پوستان است. کشته شدن جورج فلوید به دست یک افسر پلیس مینیاپولیس، یکی از این موارد است.

ترامپ که در ابتدا تهدید حاصل از همه‌گیری ویروس کرونا را نادیده گرفت پس از مدتی بر سر تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی با فرماندارها دچار اختلاف نظر شد. فرماندارها در ایالت‌های مختلف برای جلوگیری از شیوع این ویروس اقداماتی انجام دادند. ترامپ همچنین بر مقامات ایالتی فشار وارد کرد تا اجازه دهند فعالیت‌های اقتصادی هر چه سریع‌تر از سر گرفته شود و این درحالی است که مقامات بهداشتی نسبت به ریسک بالای شیوع ویروس کرونا هشدار داده‌اند.

بیش از ۱۱۸ هزار نفر در آمریکا در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند. این ارقام بسیار بالاتر از ارقام مربوط به دیگر کشورهاست. از سویی دیگر در برخی ایالت‌ها که در آنها فعالیت‌های اقتصادی آغاز شده از جمله فلوریدا، آریزونا و تگزاس، تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا به سرعت درحال افزایش است. در نظرسنجی رویترز/ ایپسوس ۵۵ درصد آمریکایی‌ها اعلام کردند از نحوه مدیریت بحران کرونا از سوی ترامپ ناراضی هستند درحالی که ۴۰ درصد از آن رضایت داشتند. این پایین ترین میزان رضایتمندی از عملکرد ترامپ در این زمینه، از اوایل ماه مارس است.

از سوی دیگر از ترامپ به‌دلیل واکنشی که نسبت به تظاهرات‌ اخیر نشان داده انتقاد شده است. تقریبا دو سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی با تظاهرات‌کنندگان احساس همدردی می‌کردند درحالی که ترامپ تهدید کرده بود اگر لازم باشد از ارتش برای کنترل تظاهرات‌کنندگان استفاده خواهد کرد. اوایل ماه جاری میلادی پلیس با خشونت تظاهرات‌کنندگان را از اطراف کلیسایی در نزدیکی کاخ‌سفید متفرق کرد تا خبرنگاران بتوانند از ترامپ عکس بگیرند.

تحت‌تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا، فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا متوقف شده است. در چند هفته اخیر بخشی از این فعالیت‌ها از سر گرفته شده اما وضعیت اقتصادی بسیار وخیم است و همین امر سبب شده توجه آمریکایی‌ها به اقتصاد و شغل معطوف شود. البته در این حوزه ترامپ همچنان در مقایسه با جو بایدن در جایگاه بالاتری از دید رای‌دهندگان قرار دارد. ۴۳ درصد رای‌دهندگان ثبت‌نام کرده گفتند ترامپ نسبت به بایدن فرد توانمندتری درحوزه اقتصاد است. ۳۸ درصد نیز بایدن را فرد مناسب تر توصیف کردند. نظرسنجی رویترز/ ایپسوس در سرتاسر آمریکا به شکل آنلاین انجام شد. در این نظرسنجی دیدگاه ۴۴۲۶ نفر بزرگسال شامل ۲۰۴۷ دموکرات و ۱۵۹۳ جمهوری‌خواه گردآوری شد.