ضعف در پوشش‌های بیمه‌ای

داده‌های منتشر شده از سوی نهادهای پزشکی حاکی است کسانی که به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شوند به‌طور متوسط ۲۰ روز در این بخش خواهند بود و بخش اعظم هزینه‌های درمان فرد مبتلا به کرونا حاصل بستری شدن در این بخش است. مطالعه انجام شده از سوی گروه تجاری بیمه‌گرهای آمریکا نشان می‌دهد متوسط هزینه بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها ۳۰ هزار دلار است، البته تخمین‌های کمتر و بیشتر برای این هزینه مطرح شده است.

صرف‌نظر از رقم‌هایی که درباره هزینه‌ها مطرح شده، این هزینه نباید بر عهده بیمارانی باشد که بیمه هستند. حتی برای آن دسته از بیمارانی که بیمه نیستند این شانس وجود دارد که حداقل بخشی از هزینه‌ها از سوی فرد بیمار پرداخت نشود. با آنکه هنوز درباره جزئیات برنامه ارائه شده از سوی دولت ابهام‌هایی وجود دارد و نیز نحوه اجرای آن در همه جا یکسان نیست، دولت آمریکا اعلام کرده از منابع مالی درنظر گرفته شده برای پرداخت هزینه بیماران مبتلا به کرونا که فاقد بیمه هستند استفاده خواهد شد، یعنی این افراد می‌توانند بدون آنکه نگران هزینه‌های چند هزار دلاری باشند به بیمارستان مراجعه کنند و از خدمات درمانی بهره ببرند.

اما همان‌طور که بیان شد مشخص نیست دولت از منابع مالی یاد شده صرفا به بیمارستان‌ها پرداخت خواهد کرد یا دیگر ارائه‌کنندگان خدمات درمانی نیز می‌توانند از این منابع مالی بهره‌مند شوند. برای مثال تعداد زیادی پزشک در بیمارستان‌ها به درمان بیماران مبتلا به کرونا اشتغال دارند، اما به‌طور مستقیم در استخدام بیمارستان نیستند. اگر منابع مالی یاد شده به تمامی دست‌اندرکاران بخش درمان تعلق بگیرد، هزینه درمان برای افراد فاقد بیمه تقریبا صفر خواهد بود.

در این میان سیاست‌های شرکت‌های بیمه نیز بر هزینه‌های درمان که افراد مبتلا به کرونا باید پرداخت کنند موثر است. برخی از این شرکت‌ها به تقسیم هزینه‌ها اقدام می‌کنند درحالی‌که برخی دیگر رویه‌های متفاوت دارند. درحال‌حاضر ۲۸ میلیون نفر در ایالات‌متحده فاقد بیمه هستند و احتمالا ۵ درصد از این افراد به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا خواهند کرد. همه‌گیری ویروس کرونا نقاط ضعف سیستم بیمه‌ای را در آمریکا آشکار کرده و سبب شده لزوم برنامه‌ریزی برای رفع این نقاط ضعف کاملا درک شود.