نقض حریم خصوصی؟

اطلاعات شهرهای هوشمند آینده از نوشیدنی مورد علاقه شما تا وضعیت سلامتی‌تان از اطلاعاتی که نزدیک‌ترین دوست شما و خانواده‌تان دارد بسیار فراگیرتر خواهد بود. به محض ورود به یک ساختمان عمومی دوربین‌ها عکسبرداری و تشخیص چهره را انجام می‌دهند تا مشخص شود شما چه کسی هستید، به کجا می‌روید و چه چیزی نیاز دارید. این عملیات‌ها با بهره‌گیری از هزاران حسگر جمع‌آوری‌کننده داده‌ها انجام می‌شود.

اگر شما کارمند اداره باشید، ساختمان با استفاده از این داده‌ها، رطوبت و دمای اتاق محل کار شما را تنظیم می‌کند و از سوی دیگر تمامی شهروندان در مسیر رفتن به محل کار، مدرسه یا دانشگاه از کنار دوربین‌های مجهز به حسگرهای جمع‌آوری‌کننده داده‌ها می‌گذرند و این حسگرها به جمع‌آوری داده‌ها درباره همه چیز مشغولند. سپس داده‌های جدید و به‌روز شده درباره ترافیک و کیفیت هوا را ارسال می‌کنند در نتیجه مدت سفر شما کوتاه می‌شود، در ترافیک گرفتار نمی‌شوید و ایمنی شما در مسیر افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر دوربین‌های پیشرفته، موارد اضطراری و اورژانس را به نهادهای مربوطه اطلاع می‌دهند و موارد تخلف را ثبت می‌کنند. در خانه شما غذایی را می‌خورید که در مزارع هیدروپونیک تولید شده است. در این مزارع به جای خاک از آب استفاده می‌شود. درست شبیه ساختمان‌های اداری شهر، این مزارع عمودی به‌طور مکرر تغییرات لازم را در نور، آفتاب و دما به وجود می‌آورند تا هزینه‌های تولید و زمان آن کمتر شود. تغییرات کوچک در این شرایط به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد، غذا را با کیفیت مورد نظر خود طوری‌که با سلیقه ایشان سازگار باشد، انتخاب کنند. به این ترتیب سبزیجات و میوه‌های تازه برای طیفی گسترده از مصرف‌کنندگان بسیار مطبوع خواهد بود.

همچنین به رغم بهبود رژیم غذایی که به افزایش سلامت جمعیت کمک می‌کند، گوشی هوشمند شما نشانه‌های احتمالی بیماری را ردیابی می‌کند و به پزشک‌تان اطلاع می‌دهد. با استفاده از پهپاد مکمل‌هایی که باید بخورید برای شما ارسال خواهد شد.افزایش سطح سلامت، غذای باکیفیت‌تر، محیط بهینه کار، خیابان‌های ایمن‌تر و ... همگی به افزایش کیفیت زندگی انسان‌ها در شهرهای هوشمند آینده منجر می‌شود. اما موضوع اصلی با این شکل از شهر هوشمند، جمع‌آوری حجم عظیم از داده‌های شخصی شهروندان است. در حکومت‌های سرکوبگر یا در صورتی که از داده‌ها به اندازه کافی حفاظت نشود، شهرهای هوشمند می‌توانند زمینه‌ساز کاهش آزادی‌های فردی باشند. با بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند، دولت‌ها قادرند به داده‌هایی درباره تقریبا همه چیز دسترسی پیدا کنند. از ۱۰ شهر به‌شدت تحت نظارت در جهان، ۸ شهر در چین است و در این شهرها از فناوری نظارت برای کنترل رفتار اجتماعی استفاده می‌شود.