تب کرونا در  بازار  نفت

برنامه کاهش عرضه درحال اجراست و کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس توانسته‌اند برای حمایت از بازار بر سر کاهش عرضه توافق کنند. درحوزه مصرف، تحولات در اقتصاد چین بیشترین اثر را بر بازار خواهد داشت. زیرا این کشور از سپتامبر سال ۲۰۱۳ به بزرگ‌ترین واردکننده نفت و فرآورده‌های آن در جهان تبدیل شده است. به این ترتیب هر تغییر در وضعیت اقتصادی این کشور به سرعت بر بازار نفت اثر می‌گذارد. بازگشایی اقتصاد چین قبل از اقتصادهای دیگر آغاز شد و میزان مصرف نفت در این کشور به ۹۰ درصد میزان قبل از بحران کنونی بازگشته است. یک عامل رشد قیمت‌ها همین است، اما ماه گذشته موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین تشخیص داده شد و این نگرانی پدید آمده که موج دوم همه‌گیری کرونا در این کشور آغاز شود.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد صرف‌نظر از اثرات دیگری که مشاهده خواهد شد، طی ماه‌های آینده وضعیت بازار نفت نگران‌کننده خواهد بود. اقتصاددان سنگاپوری می‌گوید: «شیوع مجدد کرونا در پکن بزرگ‌ترین آزمون برای نشان دادن توانایی مقامات چین درحوزه مهار این همه‌گیری پس از شیوع اولیه در ووهان است. همچنین پکن به‌عنوان پایتخت و مرکز سیاسی کشور، بیشترین توجهات را به خود جلب کرده است. اهمیت پکن صرفا به مسائل اقتصادی محدود نیست. قرنطینه کل پکن درباره موفقیت چین در مهار همه‌گیری تردید به‌وجود می‌آورد.» درحال‌حاضر همان تدابیری که برای مهار کرونا در ووهان اتخاذ شد در پکن هم در نظر گرفته شده است اما اگر ثابت شود این تدابیر کافی نیست آنگاه باید مجموعه‌ای سختگیرانه‌تر از اقدامات انجام شود و این امر بر فعالیت‌ها در بخش‌های خدمات اثر منفی دارد. اما این اثرات به بخش خدمات محدود نخواهد بود به این معنا که در کل کشور تحولاتی مشاهده خواهد شد. در هفته‌های آینده چگونگی شیوع کرونا در چین تعیین خواهد کرد چه اقداماتی برای مهار آن انجام می‌شود. اگر گستردگی اقدامات حفاظتی و تدابیر برای مهار این ویروس زیاد باشد حتی اگر مصرف نفت عملا کاهش پیدا نکند قیمت‌ها تحت فشار قرار خواهد گرفت.

یک نکته مثبت این است که اقتصاد چین برخلاف اقتصادهای بزرگ دیگر، امسال کوچک نمی‌شود و رشد خواهد کرد. البته میزان رشد آن بسیار محدود خواهد بود. سال آینده، هم اقتصاد چین و هم اقتصادهای بزرگ دیگر رشدی قابل ملاحظه خواهند داشت. در ماه‌های اخیر دولت و بانک‌مرکزی آمریکا تدابیر حمایتی فراگیرتر برای کمک به ثبات اقتصاد کشور اتخاذ کرده‌اند و انتظار می‌رود بر میزان این برنامه‌ها افزوده شود. در واقع یکی دیگر از عواملی که در نیمه دوم سال‌جاری میلادی بر بازار نفت اثر می‌گذارد حجم برنامه‌های حمایتی دولت چین است. برای دولت چین ثبات در بازار کار یک اولویت بسیار بالاست و با توجه به ضعف در اقتصاد جهان دولت چین چاره‌ای جز اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بزرگ‌تر در داخل ندارد.در نیمه دوم سال‌جاری میلادی، همچنین وضعیت تولید نفت شیل در آمریکا یک عامل مهم است که بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد. در هفته‌های اخیر تعداد چاه‌های نفتی فعال در آمریکا به شدت کاهش یافته و برخی شرکت‌های نفتی فعال درحوزه تولید نفت شیل در مسیر اعلام ورشکستگی قرار گرفته‌اند. تغییرات قیمت نفت بر میزان تولید این ماده خام در آمریکا اثر خواهد گذاشت.