لشکر چینی‌های بیکار

در بسیاری از موارد یک شرط استخدام داشتن سن زیر ۳۰ سال یا ۳۵ سال است. اگر این رویه‌ها ادامه پیدا کند بخشی رو به رشد از نیروی کار چین نخواهند توانست شغل پیدا کنند و یک نکته بسیار مهم این است که طی سال آینده همزمان با پیر شدن جمعیت چین، گروه سنی ۴۰ تا ۴۵ سال به بزرگ‌ترین گروه سنی در این کشور تبدیل خواهد شد.

یکی از تحلیلگران می‌گوید: «برخی شرکت‌ها تمایل دارند نیروی کار جوان و زن استخدام کنند، زیرا در این حالت می‌توانند حقوق کمتری به آنها پرداخت کنند، کار بیشتری بر دوش آنها بگذارند و نیز در محیط کار چهره‌های جدید و پر انرژی وجود خواهد داشت. این یک رویه بسیار خطرناک است که از جنبه‌های مختلف به بازار کار و حتی کارآیی شرکت‌ها و اقتصاد لطمه وارد می‌کند. بسیاری از زنان در سنین بالاتر از ۴۰ سال از تغییر شغل می‌ترسند، زیرا اگر از شغل کنونی خود استعفا دهند ممکن است دیگر هیچ شغلی پیدا نکنند.

 به این ترتیب بر نارضایتی‌های شغلی افزوده می‌شود. از سوی دیگر این گروه از نیروی کار نسبت به جوان‌ترها تجارب و مهارت‌های بسیار بیشتری دارد در نتیجه شرکت‌ها با اجتناب از استخدام آنها خود را از این تجارب محروم می‌کنند.»

در سال‌های اخیر نرخ رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان پیوسته کاهش یافته در حالی که بر جمعیت آن افزوده شده است. دولت چین حفظ ثبات در بازار کار و ایجاد تعداد کافی فرصت‌های شغلی را در اولویت بالا قرار داده است. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی تولید ناخالص داخلی چین در مقیاس سالانه ۸/ ۶ درصد کاهش یافت، زیرا دولت برای مهار ویروس کرونا مجبور بود نیمی از کشور را تعطیل کند. طبق آمار رسمی که اغلب درباره دقت آن تردید وجود دارد نرخ بیکاری چین در ماه فوریه ۲/ ۶ درصد بود.

غیر از شغل‌هایی که به دلیل بحران کرونا از میان رفته‌اند و مشخص نیست چه تعداد از آنها در آینده احیا خواهند شد، در سال جاری میلادی ۷/ ۸ میلیون جوان از دانشگاه‌های چین فارغ‌التحصیل می‌شوند و باید برای آنها شغل به وجود آید. مقامات بلند‌پایه چین به بسیاری از مشکلاتی که برای حرکت به سمت رونق اقتصادی باید رفع شوند آگاهی دارند. در گزارشی که ماه سپتامبر سال قبل منتشر شده به برخی از اقداماتی که برای بهبود وضعیت بازار کار باید انجام شود اشاره شده است.

برای مثال باید به کشاورزان اجازه داده شود وارد بازار کار شهری شوند، زمینه برای اشتغال تعداد بیشتری از زنان فراهم شود و نیز ترتیبی داده شود تا افراد در سنین بالاتر بتوانند به فعالیت‌های شغلی ادامه دهند.

نرخ بیکاری در مناطق شهری چین در ماه مه ۲/ ۵ درصد یعنی بسیار بالا بود. در حال حاضر شرکت‌های چینی درباره توسعه فعالیت‌های خود و استخدام نیروی کار بسیار محتاط هستند در نتیجه برای مدتی نمی‌توان انتظار داشت نرخ بیکاری کاهش یابد. وضعیت بحران همه‌گیری کرونا در جهان همچنان نگران‌کننده است و ضعف در اقتصاد جهان بر اقتصاد چین اثرات بزرگ دارد.