از سوی دیگر بحران کرونا بر عملکرد شرکت‌ها، رویه‌های کاری و افق بازار کار در جهان اثرات بزرگ و ماندگاری گذاشته است. حرکت به سمت دورکاری یکی از تغییراتی است که تحت‌تاثیر این بحران آغاز شده است. کار از خانه که زمانی رویه‌ای فراگیر نبود طی دوره همه‌گیری کرونا به شیوه معمول فعالیت کاری برای بسیاری از نیروی کار تبدیل شده است.

بازگشایی اقتصادها مدتی است آغاز شده و عده زیادی از نیروی کار به سر کارهای خود بازگشته‌اند اما تحلیلگران معتقدند گروهی بزرگ از نیروی کار که کار از خانه را تجربه کرده‌اند به همین روش ادامه خواهند داد زیرا این تجربه‌ای خوشایند بوده است. به این ترتیب یکی از تغییراتی که در آینده در ساختار بازار کار جهان ایجاد خواهد شد افزایش دورکاری است.

از سوی دیگر تغییرات بزرگ و پایدار در رویه‌های کاری شرکت‌ها ایجاد خواهد شد: حرکت سریع‌تر به سمت دیجیتالی کردن تمامی فعالیت‌ها، کاهش قابل ملاحظه سفرهای کاری، افزایش پرداخت‌ها به کارکنان خط‌مقدم، افزایش تاکید بر کارآیی و... برخی از این تغییرات هستند. به این ترتیب بحران کنونی به‌رغم لطماتی که به اقتصاد جهان وارد کرده در برخی زمینه‌ها سبب نوآوری و رشد بهره‌وری شده است.

در مطالب حاضر به موارد تغییر در ساختار بازار کار در جهان، وضعیت بد بازار کار چین، تحولاتی که باید در شرکت‌ها رخ دهد و نیز راه بدون بازگشت در حوزه فعالیت‌های شغلی آینده اشاره شده است.