ما اکنون در دوران چهارمین انقلاب صنعتی هستیم. انقلاب‌های صنعتی از حدود سه سده پیش یعنی سال ۱۷۶۰ آغاز شدند. قبل از نخستین انقلاب صنعتی، اکثر انسان‌ها در مزارع کار می‌کردند و ابزارهای پیچیده ای برای فعالیت نداشتند. اما به تدریج با وقوع هر انقلاب صنعتی، امکان‌های جدید برای زندگی و کار انسان پدید آمد و بسیاری از کارشناسان معتقدند، انقلاب‌های صنعتی سبب آسان‌تر شدن زندگی انسان‌ها شده‌اند.

پیشرفت فناوری با سرعت روزافزون ادامه دارد و این به معنای وقوع تغییرات گوناگون و فراگیر در زندگی انسان است. محیط‌های کاری، فضای خانه، اماکن تفریحی، روابط انسان‌ها و ... همگی به تدریج تغییر خواهند کرد و مبنای همه این تغییرات، فناوری پیشرفته، به‌ویژه هوش مصنوعی خواهد بود. کارشناسان معتقدند برای آنکه این پیشرفت‌ها مفید باشند و در کوتاه‌مدت و بلندمدت اثرات منفی بر انسان نداشته باشند، ضروری است از پیش اثرات آنها بر جنبه‌های مختلف زندگی انسان بررسی و اقدامات لازم برای بهینه‌سازی آنها انجام شود.

در مطالب حاضر، به بررسی چهار انقلاب صنعتی که تاکنون رخ داده، ویژگی‌های پنجمین انقلاب صنعتی، اثرات متقابل شبکه نسل پنجم اینترنت بر پنجمین انقلاب صنعتی، ریسک نادیده گرفته شدن نابرابری‌ها و نیز دیدگاه آینده پژو‌هان درباره آینده اشاره شده است.