هوآوی در کانون نزاع

هدف آمریکا مهار فعالیت‌های این شرکت است. شرکت هوآوی در حوزه تولید تجهیزات مخابراتی فعالیت می‌کند و قصد داشته در سراسر جهان شبکه‌های نسل پنجم اینترنت را نصب و راه‌اندازی کند. ترامپ اقداماتی برای جلوگیری از تحقق این هدف و نیز قطع دسترسی شرکت هوآوی به فناوری آمریکا انجام داده است.

این تنش‌ها که به نظر می‌رسد در آینده شدت پیدا خواهد کرد بر دیگر اقتصادهای جهان اثراتی خواهد داشت. آمریکا و چین بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان هستند و روابط گسترده تجاری با اغلب کشورها دارند. وزیر خارجه امارات می‌گوید: «فقط امارات نیست که درباره رویارویی خصومت‌آمیز چین و ایالات متحده نگران است. هر بار که رویارویی بین آنها رخ می‌دهد بازارها دچار تزلزل می‌شوند. بدون شک این تنازع بین دو قدرت بزرگ جهان ادامه پیدا خواهد کرد و چنین رویارویی‌هایی تا اندازه‌ای طبیعی است، اما فکر می‌کنم منافع ما در این است که این منازعات محدود باشد. در این حالت رقابت‌های یاد شده سبب لطمه وارد کردن به اقتصاد از پیش دچار ضعف جهان نخواهد شد.»

سخنان وزیر خارجه امارات پس از تنش‌های اخیر بین واشنگتن و پکن بر سر مسائل مختلف از جمله همه‌گیری ویروس کرونا مطرح شده است. آمریکا چین را در زمینه شیوع گسترده این ویروس در جهان مقصر می‌داند و چین این نوع ادعاها را همواره رد کرده است. همزمان با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در ماه نوامبر و شدت پیدا کردن مواضع ضدچینی در واشنگتن، درباره افق مذاکرات تجاری بین دو کشور ابهام‌ها و تردیدهایی عمیق پدید آمده است.

هر خبر از به خطر افتادن توافق تجاری ماه ژانویه بر بازارهای مالی آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ اثرات منفی بر جا می‌گذارد. اواسط ماه گذشته گزارش خبرگزاری فارس‌نیوز درباره لغو توافق تجاری چین و آمریکا زمینه سقوط شاخص‌های مالی را فراهم کرد. پس از آنکه اعلام شد آن توافق لغو نخواهد شد، بار دیگر شاخص‌ها رشد کردند. در هر حال طی ماه‌های اخیر بر شدت بی‌اعتمادی دو طرف به هم افزوده شده است و این وضعیت برای دیگر کشورها خوشایند نیست. روابط پرتنش چین و آمریکا یک عامل نگرانی برای امارات است، زیرا این کشور با هر دو قدرت بزرگ جهان روابط گسترده‌ای دارد. امارات هم‌پیمان سیاسی و نظامی ‌آمریکاست و روابط اقتصادی آن با چین در حال گسترش است. سال ۲۰۱۶ چین بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در خاورمیانه بود.

تجارت بین چین و آمریکا برای اقتصاد جهان اهمیت بسیار بالایی دارد. هر دو کشور قطب‌های بزرگ زنجیره بین‌المللی عرضه هستند و تحول در اقتصاد آنها بر بازارهای مالی، بازار مواد خام و تجارت جهانی اثرات بزرگ و فراگیری دارد. وزیر خارجه امارات می‌گوید: «به عقیده من نگرانی ما درباره رویارویی چین و آمریکا یک نگرانی بین‌المللی است یعنی همه کشورها درباره این موضوع نگران هستند. تقریبا تمامی ‌کشورها با چین روابط عظیم مالی، تجاری و سرمایه‌گذاری دارند. ما مثل بسیاری از کشورها معتقدیم آمریکا شبکه گسترده‌ای از هم‌پیمان‌ها را در جهان دارد و تنش‌ها بین چین و آمریکا بر همه جهان اثر می‌گذارد. ما مایلیم روابط دو کشور به سمت همکاری برود. ما مجبوریم شرایط کنونی را مدیریت کنیم و این بسیار دشوار است. رویارویی چین و آمریکا یک موضوع بسیار مهم است.»

اقتصاددان‌ها معتقد نیستند چین و آمریکا بتوانند به فاز دوم توافق تجاری دست پیدا کنند. آنها هشدار داده‌اند که تداوم تنش‌ها و اعمال تعرفه، برای روند از پیش کند بهبود شرایط اقتصاد جهان یک مانع بزرگ خواهد بود.