پیش‌بینی در سامانه کدال؟

پیش‌بینی سود شرکت‌ها در زمانی که تورم در فضای کلان اقتصاد ایران تک‌رقمی ‌بود، از صورت‌های مالی حذف شد. در حالی که سود‌های پیش‌بینی شده در صورت تعدیل منفی یا مثبت شرکت‌ها را به پاسخگویی و شفافیت بیشتر به مخاطبان ملزم می‌کرد. از سوی دیگر انحرافات معیار در طول دوره‌های زمانی میزان صداقت و درستی مدیران در گزارش‌دهی عملکرد شرکت‌ها را برای سهامداران آشکار می‌کرد.

گرچه هم‌اکنون در گزارش‌های تفسیرمدیریتی به نکاتی از این پیش‌بینی‌ها اشاره می‌شود، اما تاثیری همانند اعلام Eps ندارد یا شاید بهتر بتوان گفت اثرگذاری اعلام پیش‌بینی سود سالانه شرکت‌ها  بسیار بیشتر است. گزارش‌هایی که امکان پیش‌بینی آینده شرکت‌ها را راحت‌تر و سهل‌الوصول‌تر و پیش‌بینی‌ها در بازه‌های زمانی مختلف ارزش‌گذاری آنها را ساده‌تر می‌کرد.

گزارش‌های آینده‌نگر به بازار کمک می‌کرد وقتی یک تحلیل‌گر در بازار، سهمی‌ را ارزشمند ارزیابی کرد و گزارش‌های Epsهم بر این موضوع صحه می‌گذاشتند گاه بازار کارشناسانه‌تر، عاقلانه‌تر و در نهایت تحلیل محورتر می‌شد و زمانی که گروهی از افراد اقدام به خرید سهم و بالابردن قیمت آن می‌کردند، اما گزارش‌های Eps رشد قیمت را تایید نمی‌کرد، بازار با آلارم‌هایی که افزایش غیرمنطقی قیمت را اعلام می‌کردند مواجه می‌شد. بدین ترتیب ریسک سهم کاهش می‌یافت که تعدیل‌های مثبت و منفی در بازه‌های زمانی مختلف تاییدکننده این مطلب بود. با این تفاسیر دیگر سهمی‌که دارای ارزشی ذاتی نبود، بی‌دلیل و به واسطه قدرت نقدشوندگی رشد نمی‌کرد.

البته رشدی که بازار درحال حاضر با آن مواجه است کمی ‌متفاوت‌تر است، زیرا کشور با شرایط تورمی ‌شدید ناشی از رشد قیمت دلار رو‌به‌رو است که انتظارات تورمی را بسیار افزایش داده است. در همین شرایط باز هم سهام برخی از شرکت‌ها هستند که قیمت آنها گران ارزیابی می‌شود. از سوی دیگر خرید سهام بنیادی و دارای ارزش ذاتی می‌تواند ریسک را کاهش داده و در عین حال در زمان افول بازار از نقد شوندگی بالایی برخوردار باشند. این درحالی است که  در سال‌های اخیر علاوه بر مسیر صعودی بازار سرمایه در ایران، تعداد شرکت‌های پذیرش شده در بازار سهام نیز بیشتر شده است. شرکت‌های پذیرش شده در بازار سرمایه موظفند به صورت دوره‌ای گزارش‌های مالی خود را در سامانه کدال منتشر کنند. این گزارش‌ها فرصت تحلیل شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاران با رویکرد‌های متفاوت فراهم می‌کند. از سال ۹۶ به این سو فاکتوری اساسی از گزارش‌دهی شرکت‌ها بر مبنای آینده‌نگری، از فهرست الزامات گزارشگری شرکت‌ها در بورس حذف شده است.

حال در شرایطی که تورم روندی صعودی در پیش گرفته و موج‌های تورمی‌ وضعیت شرکت‌ها و سهام آنها را تحت تاثیر قرار داده است، بازگشت گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها به سامانه کدال می‌تواند کیفیت تحلیل‌های آینده‌نگرانه به وضعیت سهام را بهبود بخشد و از سویی دیگر شفافیت بازار سهام را بیشتر کند.