سپر حفاظت از دارایی‌ها

با آنکه بحران کرونا سبب می‌شود تورم برای آینده قابل پیش‌بینی افزایش پیدا نکند، اما درباره این موضوع قطعیتی وجود ندارد و بهتر است برای آنچه در سال‌های آینده ممکن است رخ دهد آماده باشید. طی سال‌های اخیر کسری بودجه رشد کرده و به سطوحی چنان بالا رسیده که تنها راه برای تامین آن اقدام بانک مرکزی به عرضه پول است، اما این اقدام تبعات بزرگ برای اقتصاد خواهد داشت. همه ما بهای این وضعیت را به شکل افزایش هزینه‌ها به دلیل رشد نرخ تورم پرداخت خواهیم کرد.

دولت آمریکا برای مهار بحران کرونا مدتی اقتصاد را تعطیل کرد و یک اثر بزرگ این اقدام، افزایش قابل ملاحظه کسری است. هیچکس نمی‌تواند هزاران میلیارد دلار به دولت قرض دهد، بنابراین بانک مرکزی مجبور است پول چاپ کند تا نیاز دولت به منابع مالی تامین شود. در نهایت نرخ تورم بالا خواهد رفت. برای حفاظت از دارایی‌ها در برابر این روند نگران‌کننده روش‌های گوناگون وجود دارد.

نخستین گزینه سرمایه‌گذاری در املاک است. واقعیت این است که رشد قیمت‌ها بر ارزش ساختمان و زمین می‌افزاید و نیز می‌توان آن را اجاره داد. همان‌طور که ارزش ساختمان و زمین به دلیل تورم بالا می‌رود اجاره‌بها نیز رشد می‌کند در نتیجه مالک آن درآمدی رو به رشد خواهد داشت و از رشد قیمت کالاهای مصرفی عقب نمی‌ماند. می‌توان به طور مستقیم به خرید خانه، زمین و املاک تجاری پرداخت.

دومین گزینه سرمایه‌گذاری در موادخام است. هنگامی‌که یک ارز دچار مشکل می‌شود، یعنی رشد نرخ تورم به کاهش ارزش آن و قدرت خرید آن منجر می‌شود، سرمایه‌گذاران ممکن است به سمت دارایی‌هایی نظیر مواد خام حرکت کنند.

چند سده است که طلا حوزه امن سرمایه‌گذاری بوده البته دیگر فلزات گرانبها نیز تا اندازه‌ای چنین خاصیتی دارند. سرمایه‌گذاران در دوران‌هایی که نرخ تورم بالا می‌رود به خرید و سرمایه گذاری در طلا اقدام می‌کنند، در نتیجه قیمت این فلز گرانبها در بازارهای جهانی رشد می‌کند. طلا را می‌توان به شکل مستقیم و غیرمستقیم خریداری کرد یعنی به شکل خرید شمش یا سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی که در حوزه تولید طلا فعالیت می‌کنند.

خرید اوراق قرضه سومین گزینه مناسب برای حفاظت از دارایی‌ها در برابر رشد نرخ تورم است. خرید اوراق قرضه ممکن است اقدامی‌اشتباه به نظر برسد، زیرا این امر اغلب سبب رشد نرخ تورم می‌شود، اما برای رفع این مشکل می‌توان اوراق قرضه مرتبط با نرخ تورم را خریداری کرد. همچنین اوراق قرضه ریسک بسیار پایین‌تری نسبت به سهام دارد. چهامین روش، سرمایه‌گذاری در سهام است. البته همه انواع سهام سود یکسان ندارند و برای فعالیت در بورس باید بسیار با احتیاط رفتار کرد.