رشد کسری و افزایش بدهی‌ها نتیجه مستقیم این برنامه‌هاست، اما همچنین درباره افزایش نرخ تورم نگرانی وجود دارد. اقتصاددان‌ها استدلال می‌کنند که رشد عرضه پول به اقتصاد در کنار محدود شدن عرضه کالاها به دلیل بحران کرونا، نتیجه‌ای جز رشد نرخ تورم نخواهد داشت. این یک استدلال منطقی و روشن است، اما بحران کرونا که سبب رکود در اقتصادها و اجرای برنامه‌های حمایتی عظیم شده از بسیاری جهات با بحران‌های دیگر از جمله جنگ یا بحران مالی سال ۲۰۰۸ تفاوت دارد و به راحتی نمی‌توان به این نتیجه رسید که در آینده نزدیک یعنی پس از مهار بحران کرونا، جهان با نرخ‌های بالای تورم مواجه خواهد شد.

وضعیت سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی، رفتار مصرف‌کنندگان، برنامه‌های دولت‌ها برای تامین کسری بودجه، نرخ‌های بهره و... همگی بر نرخ تورم اثر می‌گذارند. عده‌ای از تحلیلگران معتقدند نرخ تورم در سال‌های آینده همچنان پایین باقی خواهد ماند و رشد شدید نقدینگی در اقتصاد سبب افزایش این نرخ خواهد شد. به باور آنها پایین باقی ماندن قدرت خرید و تداوم عرضه کالا به میزان کافی، دو دلیل پایین باقی ماندن نرخ‌های تورم است.

در هر حال کارشناسان معتقدند پیش‌بینی آینده اساسا آسان نیست و سیاست‌گذاران باید برای سناریوهای مختلف آماده باشند. در مطالب حاضر به دیدگاه‌های مختلف درباره افق نرخ تورم، وضعیت کنونی اقتصادها، روش‌های حفاظت از دارایی‌ها در برابر نرخ تورم و محتمل‌ترین سناریو درباره نرخ تورم اشاره شده است.