اکوسیستم جدید بنگاه‌ها

سوالی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، این است که چگونه این امر در پیشرفت تاثیر می‌گذارد و چه کاری می‌تواند توسط بازیکنان مختلف انجام شود تا مطمئن شویم که در مسیر درست حرکت می‌کنیم. تجارب هزاران کارآفرین که شغل خود را در طول همه‌گیری از دست می‌دهند، چگونه می‌تواند دیگر کسب‌وکارها را راهنمایی کند؟ آیا چندین دهه تلاش برای ارتقای محیط کارآفرینی و متنوع کردن اقتصاد از طریق بودجه، آموزش دولتی و خصوصی تضعیف خواهد شد؟ یا صرفا این لرزش برای بازسازی سیستم موجود مورد نیاز است؟

شکاف آشکاری در این فضای کسب‌وکاری خلاق در حال ظهور است. در صدر آن صنایعی قراردارند که مشاغل آنها از رشد و گسترش در طول همه‌‌گیری کووید-۱۹ برخوردار بوده‌اند. در پایین آن دسته از صنایعی قرار گرفته‌اند که دچار اختلال شده‌اند و برای همیشه از بازار خارج خواهند شد. در هر دو مورد کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به‌دنبال آموختن از ماه‌های ابتدایی همه‌گیری کووید-۱۹ هستند. اما آنچه واضح است آن است که «ما در یک شرایط بسیار نامشخص هستیم و هیچ‌کس نمی‌داند وضعیت فعلی چقدر طول خواهد کشید.»

براساس گزارش نشریه فوربس، صنایع در حال رشد عبارتند از: «کسب‌وکارهای آنلاین، بازی و سرگرمی، ارتباطات تصویری از راه دور، فضای اشتراک ابری، نرم‌افزارهای همکارانه، امنیت اطلاعات و تکنولوژی سلامت» و براساس همین گزارش صنایع آسیب‌دیده عبارتند از: «رستوران‌ها، مشاورین املاک، خدمات IT، سفر و گردشگری، حمل‌ونقل و خرده‌فروشی‌های سنتی»

برای درک بهتر تاثیر بحران بر روی استارت‌آپ‌ها در سطح جهان و تجهیز دولت‌ها به ابزارهای لازم و همچنین بینش‌های عملی برای پشتیبانی از اکوسیستم‌های نوآوری، توجه به ابعاد مختلف یک استارت‌آپ بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در ادامه ابعاد مختلف فضای کسب‌وکارهای نوپا به‌صورت آماری بررسی شده است.

 سرمایه

به گزارش شبکه استارت‌آپ‌های منطقه اروپا (SERN)، ۴۱ درصد از استارت‌آپ‌ها در سراسر جهان با تهدید سرمایه جدی روبه‌رو هستند. این استارت‌آپ‌های جوان در ابتدای فعالیت خود هستند و تنها به اندازه گذران سه ماه یا کمتر نقدینگی داشته‌اند. براساس این گزارش تنها ۲۸ درصد از استارت‌آپ‌ها روند عادی دریافت سرمایه، جریان نقدینگی یا تضمین بودجه را داشته‌اند.

 اشتغال

از آغاز بحران، ۷۴ درصد از استارت‌آپ‌های نوپا مجبور به پایان کار کارمندان تمام وقت شده‌اند. ۳۹درصد از تمام مشاغل نوپا، مجبور به اخراج ۲۰درصد یا بیشتر از کارمندان خود بوده‌اند و ۲۶درصد مجبور شده‌اند تا ۶۰درصد یا بیشتر از کارمندان خود را رها کنند.

 بازار

۷۴درصد از استارت‌آپ‌های نوپا از ابتدای بحران با کاهش درآمد مواجه شده‌اند. در این بین ۱۶درصد از استارت‌آپ‌ها بیش از ۸۰درصد در‌آمد خود را از دست داده‌اند. براساس آمار مجله فوربس از هر چهار استارت‌آپ، سه استارت‌آپ در صنایع به‌شدت تحت‌تاثیر بحران کووید-۱۹ کار می‌کنند. در همین زمان اقلیت کمی از شرکت‌ها رشد را تجربه کرده‌اند. براساس گزارش startup genome از ابتدای بحران تا به امروز ۱۲درصد از استارت‌آپ‌های نوپا شاهد افزایش حدود ۱۰ درصدی درآمدها بوده‌اند.

 مدیریت عملیات

با توجه به فضای حاکم بر کسب‌وکارهای استارت‌آپی و براساس گزارش انجمن SERN، ۹۶ درصد از آنها معتقدند که در حین بحران کرونا به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اما، آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که بیش از دوسوم از شرکت‌های استارت‌آپی هزینه‌های راه‌اندازی خود را کاهش داده‌اند. براساس این آمار ۸۰درصد از استارت‌آپ‌ها بیش از ۶۰درصد از هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند. در زمان بحران، حمایت دولت از صنعت همیشه ضروری بوده است. در طول بحران کووید-۱۹، دولت‌های سراسر جهان اقداماتی در جهت حمایت از اکوسیستم‌های محلی انجام داده‌اند.

دولت انگلستان برای کمک به شرکت‌های نوپا، یک بسته نجات ۲۵/ ۱ میلیارد پوندی اختصاص داد و بر حمایت از بنگاه‌های اقتصادی نوآورانه، تک‌شاخ‌های فردا و فناوری‌های آینده تاکید کرد. بدون شک ابتکارات نوآورانه برای آینده نوآوری ضروری است و حمایت از آنها بسیار مهم است.

 براساس گزارش مجله فوربس، هم بنیان‌گذاران و مدیران کسب‌وکارهای نوپا چهار نیاز مشاغل خود را در راستای کاهش اثرات بیماری کووید-۱۹ به‌صورت زیر اعلام کرده‌اند: «۱- کمک‌های مالی در جهت حفظ نقدینگی شرکت ۲۹درصد، ۲- توسعه ابزارهای مالی در جهت تسهیل سرمایه‌گذاری ۱۸درصد، ۳- پشتیبانی و محافظت از اشتغال کارمندان مانند کمک‌هزینه‌های پراخت حقوق و دستمزد ۱۷درصد، ۴- اعطای وام در جهت حفظ نقدینگی شرکت ۱۲درصد»