ترامپ اعلام کرده مکانیزم ماشه را فعال و تمامی تحریم‌هایی را که به واسطه امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ لغو شده، بار دیگر بر ایران تحمیل خواهد کرد. برخی تحلیلگران معتقدند تلاش‌هایی که دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران کرده، مقدمه‌ای برای اجرای برنامه اصلی یعنی فعال کردن مکانیزم ماشه و از میان بردن توافق هسته‌ای است.

آمریکا سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و این باور وجود دارد که از لحاظ حقوقی این کشور نمی‌تواند از مکانیزم‌های این توافق، برای اقدام علیه ایران استفاده کند. اما واقعیت این است که جدال‌ها بر سر مکانیزم ماشه و ایران، بیش از آنکه حقوقی باشد سیاسی است. در نتیجه نمی‌توان بر مبنای مسائل حقوقی آمریکا را از اقدام علیه ایران برحذر داشت. همچنین آمریکا احتمالا کشورها را تهدید خواهد کرد اگر تحریم‌ها علیه ایران را رعایت نکنند علیه آنها تحریم‌هایی اعمال خواهد کرد. این همان سیاستی است که در ۱۸ ماه اخیر از سوی آمریکا دنبال شده و ناموفق هم نبوده است.

در مطالب حاضر به مواضع آمریکا در قبال توافق هسته‌ای، اقداماتی که دولت آمریکا قصد دارد انجام دهد، نقش بسیار مهم سه کشور اروپایی در زنده نگه داشتن برجام و اهداف بزرگ‌تر آمریکا از اقدامات اخیر اشاره شده است.