خوش‌بینی‌گلدمن‌ساکس

وزیر نفت روسیه در بخشی از سخنان خود گفت: «روند بهبود تقاضا در آینده کندتر از ماه‌های قبل خواهد بود و علت این امر آن است که تغییرات بزرگ در ساختار بازار رخ داده و از همه مهم‌تر، رفتار مصرف‌کنندگان تغییر کرده است. کاهش مسافرت‌های تجاری، افزایش استفاده از روش‌های آنلاین برای کنفرانس‌ها و نیز شایع شدن پدیده کار از خانه همگی سبب افت مصرف سوخت می‌شوند. به این ترتیب توازن بازار انرژی تغییر خواهد کرد و رشد تقاضا کندتر می‌شود. ما مایلیم نفت بیشتری تولید کنیم تا به بهبود شرایط اقتصادی کمک شود. اما ضعف تقاضا این امکان را به ما نمی‌دهد. سرعت رشد تقاضا نیز کمتر شده است. در بلندمدت افزایش سهم منابع انرژی غیرفسیلی در سبد انرژی مصرفی جهان، در کند شدن رشد تقاضا برای نفت موثر خواهد بود.»

هفته گذشته افزایش نگرانی‌ها درباره افت تقاضا برای نفت در جهان تحت تاثیر شدت یافتن بحران کرونا سبب شد، قیمت نفت کاهش یابد. گزارش‌های مربوط به میزان مصرف بنزین در آمریکا و تغییرات ذخیره نفت این کشور نیز بر قیمت‌ها فشار وارد کرده است. یک عامل مهم که سبب شده درباره آینده نگرانی‌های بیشتری به وجود آید این است که در آمریکا منابع مالی جدید برای کمک به اقتصاد و مصرف‌کنندگان اختصاص نیافته است. منابع نخستین بسته حمایتی دولت به پایان رسیده و در چند هفته گذشته مذاکرات بر سر تصویب بسته دوم بین دموکرات‌ها و کاخ سفید بی‌نتیجه بوده است. اختلاف نظرها به میزان کمک به اشخاص، شرکت‌ها، ایالت‌ها و دولت‌های محلی که بیشترین زیان را از بحران کنونی دیده‌اند مربوط است.

اختصاص نیافتن کمک‌های مالی یا ناکافی بودن میزان کمک‌ها سبب می‌شود ضعف در اقتصاد به ویژه در بازار کار تداوم یابد و این به معنای افت فعالیت‌های اقتصادی و کاهش مصرف سوخت است. وزیر نفت روسیه گفت: «یک سناریو این است که امسال کاهش تقاضا برای نفت در مقیاس سالانه ۹ تا ۱۰ میلیون بشکه در روز باشد. این یک سناریوی واقع‌بینانه و سازگار با شرایط اقتصاد جهان است. در سه ماه دوم امسال عملکرد اقتصاد جهان بسیار بد بود. البته در ماه‌های ژوئیه و آگوست شرایط بهتر شد. ماه ژوئیه با آنکه تقاضای جهان ۱۰ میلیون بشکه در روز پایین آمده بود، اما بازار به یک توازن کلی رسید. افت تقاضا با کاهش عرضه از سوی اوپک‌پلاس خنثی شد. اگر این توازن باقی بماند و روند کنونی ادامه پیدا کند می‌توان انتظار داشت شرایط به تدریج بهتر شود. همچنین ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ که طی ماه‌های اخیر انباشته شده به آهستگی کاهش خواهد یافت.»

میزان تولید نفت اوپک و چند کشور دیگر که در مجموع اوپک‌پلاس نامیده می‌شوند، درحال‌حاضر نسبت به قبل از ماه می، ۷/ ۷ میلیون بشکه در روز کمتر است. این برنامه در واکنش به سقوط قیمت نفت در ماه آوریل تدوین و به اجرا گذاشته شد. کاهش عرضه در چند ماه نخست اجرای این برنامه بیشتر بود. برنامه کنونی یعنی کاهش ۷/ ۷ میلیون بشکه‌ای تولید نفت تا ماه دسامبر ادامه پیدا می‌کند و از آن پس رقم کاهش ۸/ ۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود. تا آوریل سال ۲۰۲۲ میزان کاهش ثابت باقی خواهد ماند، البته اوپک‌پلاس همواره میزان تولید و وضعیت بازار نفت را زیر نظر دارد و اگر ضروری تشخیص داده شود از عرضه کاسته خواهد شد.