جدال بر سر آرای پستی

این تلاش‌ها در کنار ادعاهای تکراری و بی‌اساس ترامپ مبنی بر اینکه در انتخابات تقلب خواهد شد، سبب می‌شود صرف نظر از اینکه چه کسی در نهایت پیروز این رقابت اعلام شود، اعتماد عمومی به نتیجه انتخابات از میان برود. موضع‌گیری‌های ترامپ و اقدامات جمهوری‌خواهان همزمان با بروز اختلافات بر سر انتخاب جانشین برای عضو درگذشته دیوان عالی آمریکا مشاهده می‌شود. بن گینزبرگ که در سال ۲۰۰۰ در پرونده مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت داشت می‌گوید: «من در ۳۸ سال گذشته به‌عنوان یک وکیل جمهوری‌خواه درباره رخ دادن تقلب‌ها به‌دنبال شواهد بوده‌ام. برخی موارد محدود تقلب وجود داشته، اما میزان آن به اندازه‌ای نبوده که بتوان بر مبنای آن انتخابات را بی‌اعتبار اعلام کرد یا سبب شد درباره انتقال مسالمت آمیز قدرت تردید به وجود‌ آید. اما حالا ما با رئیس‌جمهوری مواجه هستیم که بدون مدارک لازم به یکی از ستون‌های دموکراسی حمله می‌کند.»

طی ماه‌های گذشته ترامپ ادعا کرده که افزایش میزان رای دهی پستی به‌دلیل همه‌گیری کرونا سبب افزایش موارد تقلب در انتخابات می‌شود. او چندی قبل گفت احتمالا نتیجه دقیق انتخابات هرگز مشخص نخواهد شد و دادگاه عالی نتیجه را مشخص خواهد کرد. او چهارشنبه هفته قبل یک قدم فراتر رفت و هنگامی که از او پرسیده شد آیا انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را خواهد پذیرفت گفت: «باید ببینیم چه خواهد شد.» جمهوری‌خواهان کنگره این ایده را که انتقال مسالمت‌آمیز قدرت رخ نخواهد داد نادیده گرفته‌اند، اما برخی از آنها معتقدند دادگاه‌ها باید نتیجه انتخابات را مشخص کنند و این یعنی آنها فکر می‌کنند چالشی به‌وجود خواهد آمد که نتیجه انتخابات را مورد تردید قرار خواهد داد.

لیندسی گراهام، رئیس کمیته حقوقی مجلس سنا گفته است نتیجه‌ای را که دادگاه اعلام کند می‌پذیرد. او در یک مصاحبه با خبرگزاری فکس گفت: «ما رای دادگاه را خواهیم پذیرفت، دموکرات و جمهوری‌خواه. من به شما قول می‌دهم اگر دادگاه عالی به نفع بایدن رای دهد من آن را خواهم پذیرفت، صرف‌نظر از اینکه چه کسی نتیجه انتخابات را به چالش می‌کشد. در نهایت دادگاه عالی به آن شکایات رسیدگی خواهد کرد و هنگامی که رای خود را صادر کرد مناقشه پایان می‌یابد.» جمهوری‌خواهان به سخنان ماه گذشته هیلاری کلینتون اشاره می‌کنند که گفته بود اگر نتیجه آرا در انتخابات نزدیک بود بایدن به هیچ‌وجه نباید عقب‌نشینی کند. اما بایدن گفته است پس از شمارش تمامی آرا، نتیجه را خواهد پذیرفت.

هر دو حزب در سراسر کشور درگیر پرونده‌های حقوقی مرتبط با دسترسی به رای دهی هستند و تیم‌های کارزار انتخاباتی بایدن و ترامپ با تمام توان درحال برنامه‌ریزی برای یک دعوای حقوقی پس از انتخابات هستند. جمهوری‌خواهان می‌گویند تلاش آنها برای جلوگیری از افزایش رای‌دهی پستی با هدف رعایت قوانین موجود انتخابات در آستانه روز برگزاری آن انجام می‌شود. دموکرات‌ها نیز می‌گویند دسترسی به رای‌گیری پستی باید گسترده‌تر شود. زیرا همه‌گیری کرونا موانعی در برابر حضور مردم در پای صندوق‌های رای ایجاد کرده است.

اما در تعدادی از ایالت‌ها، جمهوری‌خواهان درحال انجام اقداماتی هستند که سبب می‌شود احتمال به چالش کشیده شدن نتیجه انتخابات بیشتر شود. در پنسیلوانیا یکی از مقامات ایالتی می‌گوید اگر شمارش و تعیین تکلیف آرا بیش از حد طول بکشد، نهاد قانونی ایالت می‌تواند تعیین کند چه کسی پیروز انتخابات است و میزان‌ آرا مبنا نیست. در سرتاسر کشور پرونده‌های حقوقی درباره موضوع دسترسی به رای دهی وجود دارد که در آنها مراحل مختلف رای دادن مطرح است. این پرونده‌ها مقدمه چالش‌های حقوقی بالقوه پس از انتخابات هستند. در کارولینای شمالی دو عضو جمهوری‌خواه هیات ایالتی انتخابات روز چهارشنبه ناگهان استعفا کردند. این استعفا به‌دلیل یک اختلاف‌نظر با دموکرات‌ها رخ داد. تاکنون در این ایالت یک میلیون رای دهنده خواستار رای دادن به شکل پستی شده‌اند. حزب جمهوری‌خواه رای دادستان کل ایالات کارولینای شمالی را یک سوءاستفاده توصیف کرده و کارزار انتخاباتی ترامپ اعلام کرده، رای یاد شده بخشی از تلاش‌ها برای تقلب در انتخابات است. جمهوری‌خواهان خواستار بررسی موضوع شده‌اند و از دادستان کل یعنی ویلیام بار خواسته‌اند موضوع را بررسی کند.

این تنها موردی نیست که جمهوری‌خواهان از ویلیام بار کمک می‌خواهند و باید به این نکته اشاره کرد که شخص بار ادعاهایی درباره تقلب احتمالی در انتخابات مطرح کرده است. در فلوریدا و پنسیلوانیا نیز پرونده‌هایی درباره رای دهی پستی تشکیل شده است. از سوی دیگر در تعدادی از ایالت‌ها اختلاف‌نظر‌ها بر سر آغاز شمارش آرای داده شده به شکل پستی قبل از روز انتخابات مشاهده شده است. در میشیگان سنای ایالتی مصوبه‌ای داشت که بر مبنای آن به مقامات اجازه داده می‌شد در این زمینه اقدام کنند اما اجرای آن از سوی مجلس نمایندگان ایالات متوقف شده است. در چند ایالت دیگر نیز بر سر مسائل مختلف نزاع در گرفته است.

مشکل شمارش آرای کسانی که به شکل پستی رای داده‌اند هم یک مشکل رویه‌ای است و هم سیاسی. شمارش آرای پستی یک روند زمانبر‌تر است زیرا هر ایالت برای تایید آرا رویه خاص خود را دارد. هر دو تیم کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری درحال برنامه ریزی برای استقرار نمایندگان خود در محل شمارش آرا هستند و این امر بر مدت زمان شمارش آرای یاد شده خواهد افزود. شمارش آرای پستی همچنین یک موضوع سیاسی است زیرا تعداد طرفداران حزب دموکرات که قصد دارند به شکل پستی رای بدهند از تعداد طرفداران حزب جمهوری‌خواه که چنین قصدی دارند بسیار بیشتر است. یکی از سناریوهای کابوس گونه دموکرات‌ها این است که پایان روز انتخابات نتایج نشان دهد ترامپ رای بیشتری کسب کرده اما کمی بعد با شمارش آرای پستی مشخص شود بایدن آرای بیشتری کسب کرده است. در این حالت قطعا ترامپ ادعا خواهد کرد در انتخابات تقلب شده است.

ترامپ از پیش زمینه‌های مطرح کردن این ادعا را فراهم کرده است. او گفته است: «به‌دلیل میزان بالای آرای پستی در سال‌جاری، نتیجه انتخابات امسال هرگز به‌طور دقیق مشخص نخواهد شد و عده‌ای مایلند چنین باشد.» ترامپ در توییتر از طرفداران خود خواسته ناظر بر روند رای دهی باشند و تحلیلگران معتقدند این امر می‌تواند به نزاع در روز انتخابات منجر شود. در تعدادی از ایالت‌ها، جمهوری‌خواهان درحال انجام اقداماتی هستند که اگر ادامه پیدا کند رای دادن مردم دشوار خواهد شد. در اوهایو هیات بودجه ایالت که در کنترل جمهوری‌خواهان است با اقدامات خواسته شده جهت تسهیل رای‌گیری پستی مخالفت کرده است. برخی از اقدامات دیگر برای جلوگیری از گسترش امکانات رای‌گیری پستی انجام شده است. البته دموکرات‌ها هم در سراسر آمریکا اقدامات قانونی را آغاز کرده‌اند و هدف از این اقدامات، ایجاد زیرساخت‌های گسترده‌تر برای رای‌گیری پستی است.