کورس «چین‌هراسی» در انتخابات

پاسخ کوتاه به این سوال این است: نه. زیرا اگر بایدن بخواهد به وعده‌هایی که در دوره تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری داده عمل کند، رویارویی با چین در دولت او ادامه پیدا خواهد کرد. در چهار سال گذشته رویارویی بین دولت آمریکا و چین سبب شده روابط دو کشور در بدترین وضعیت در چهار دهه اخیر قرار گیرد. دولت آمریکا کنترل بر صادرات تجهیزات مورد نیاز شرکت هوآوی را شدیدتر کرده، دسترسی آن را به فناوری با منشأ آمریکا قطع کرده و شرکت یادشده را به سرقت دارایی‌های معنوی متهم کرده است. همچنین آمریکا شرکت هوآوی را یک تهدید برای امنیت ملی آمریکا توصیف کرده است.

از سوی دیگر جریان‌های سرمایه‌گذاری دولتی آمریکا به چین محدود شده و تحریم‌هایی علیه شرکت‌های چینی فعال در حوزه هوش مصنوعی اعمال شده است. همچنین ترامپ در حوزه تهدید چین، علیه بایدن حملاتی را ترتیب داده است. ترامپ اخیرا در یک مصاحبه گفت: «اگر بایدن پیروز شود، چین آمریکا را به تملک خود درخواهد آورد و آمریکایی‌ها باید چیزی یاد بگیرند.» مقامات دولت آمریکا نیز بارها گفته‌اند چین ترجیح می‌دهد بایدن در انتخابات پیروز شود. اما با اینکه جمهوری‌خواهان دموکرات‌ها را به داشتن سیاست‌های نرم در قبال چین متهم کرده‌اند بسیاری از تحلیلگران معتقدند رویارویی کنونی بین چین و آمریکا بسیار دیرینه و عمیق است.

یکی از کارشناسان مرکز اطلاعات اکونومیست می‌گوید: «احتمال آنکه اگر بایدن در انتخابات پیروز شود بهبود محسوس در روابط آمریکا و چین مشاهده شود، بسیار کم است. دو کشور همچنان برای کسب برتری در حوزه اقتصاد و فناوری به رقابت خواهند پرداخت، زیرا هم در پکن و هم در واشنگتن طرف مقابل به جای آنکه یک شریک تلقی شود، رقیب محسوب می‌شود.»

فناوری، جبهه جدید برای تقابل دو اقتصاد بزرگ جهان است. چین و آمریکا در حوزه هوش مصنوعی، نسل بعدی اینترنت و اینترنت اشیا به شدت با هم در رقابت هستند، زیرا این فناوری‌ها تعیین خواهند کرد کدام کشور اقتصاد آینده جهان را تحت کنترل خواهد داشت. هیچ‌کس نمی‌داند رقابت کنونی بین آمریکا و چین کجا به پایان خواهد رسید. برخی تحلیلگران می‌گویند در صورت پیروزی بایدن موضع ایالات‌متحده در قبال چین به ویژه در حوزه حقوق‌بشر و دارایی‌های معنوی سخت‌تر خواهد شد.

معاون رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن می‌گوید: «هیچ رئیس‌جمهوری مایل نیست به نرمش در برابر چین متهم شود. سیاست‌های ترامپ در قبال چین منسجم نیست، اما این سیاست‌ها به کاهش روابط اقتصادی دو کشور منجر شده و خواهد شد. سیاست‌های بایدن منسجم‌تر و یکنواخت است، اما جهت سیاست‌های او همان جهت سیاست‌های ترامپ است.»

اگرچه چین و آمریکا فاز نخست توافق تجاری را امضا کرده‌اند، اما این توافق به هیچ وجه از شدت پیدا کردن تنش‌ها بین دو کشور در حوزه‌هایی نظیر فناوری، سرمایه‌گذاری، امنیت و حقوق‌بشر جلوگیری نکرده است. بایدن منتقد چین است اما به ضعف‌های آمریکا اذعان دارد. او در مطلبی که برای نشریه فارن افرز نوشته، آورده است: «برای پیروزی در برابر چین یا هر کشور دیگر در آینده، ایالات‌متحده باید به تقویت خود در حوزه نوآوری اقدام کرده و قدرت اقتصادی دموکراسی‌های سراسر جهان را برای مقابله با رویه‌های منفی اقتصادی متحد کند.»