در ماه‌های اخیر ترامپ در حوزه فناوری اقدامات شدیدتری علیه چین انجام داده است که شامل اعمال تحریم علیه برخی شرکت‌های بزرگ فناوری این کشور و محدود کردن دسترسی شرکت‌های یادشده به تجهیزات مورد نیاز آنهاست.

تحلیلگران معتقدند، این روند تقابل بدون شک ادامه پیدا خواهد کرد و حتی اگر در انتخابات ماه نوامبر آمریکا جو بایدن به پیروزی برسد، تغییری در این مسیر پرتنش ایجاد نخواهد شد. البته ممکن است بایدن از تاکتیک‌های متفاوت استفاده کند. چین و آمریکا می‌دانند هر کشوری که در حوزه فناوری‌های پیشرفته پیشرو باشد، رهبری جهان را در آینده در دست خواهد داشت. بنابراین هر دو کشور با تمام توان تلاش می‌کنند در فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی، اینترنت نسل پنجم، محاسبات کوانتومی و... از دیگری پیشی بگیرد.

البته رقابت بین چین و آمریکا هزینه‌های بزرگی بر اقتصاد جهان تحمیل می‌کند. دویچه بانک تخمین زده طی 15 سال آینده این هزینه 3500 میلیارد دلار خواهد بود. به باور صاحب‌نظران، جهان باید خود را برای دورانی طولانی از رقابت بین دو اقتصاد بزرگ آماده کند. در مطالب حاضر به جنبه‌های گوناگون تقابل چین و آمریکا در حوزه فناوری، تاثیر پیروزی بایدن در انتخابات بر تنش‌های کنونی بین دو کشور و... اشاره شده است.