در ماه مارس هنگامی که موج نخست همه‌گیری کرونا آغاز شد، اقتصادهای بزرگ برای مهار آن تدابیر فراگیر از جمله تعطیل کردن کل اقتصاد را اجرا کردند و مردم نیز اقدامات حفاظتی را جدی گرفتند. پس از مهار شدن نسبی بحران، دولت‌ها ناگهان برنامه بازگشایی اقتصاد را اجرا کردند و نتیجه این اقدام، شروع موج دوم همزمان با سرد شدن هواست. مردم به این نتیجه رسیده بودند که رعایت تدابیر محافظتی ضروری نیست!

از پیش متخصصان هشدار داده بودند که تدابیر محافظتی باید ادامه یابد و در دوره سرد شدن هوا، احتمال شدت پیدا کردن بحران کرونا بسیار زیاد است. این پیش‌بینی تحقق یافته، اما دولت‌های اروپایی و دولت آمریکا حاضر نیستند، مثل چند ماه پیش، بار دیگر اقتصاد را تعطیل کنند. زیرا اثرات این اقدام، بسیار بزرگ و عمیق خواهد بود. در واقع آنها مایلند محدودیت‌های کوچک اعمال کنند تا اثر آن بر اقتصاد بزرگ نباشد.

این رویکرد بسیار خطرناک است، زیرا سبب طولانی شدن موج جدید همه‌گیری می‌شود و به باور تحلیلگران، اثر این رویکرد بر اقتصاد در بلندمدت بزرگ خواهد بود. مشخص نیست واکسن کرونا چه وقت در دسترس قرار خواهد گرفت، در نتیجه ضروری است اقدامات برای مهار کرونا فراگیر باشد.

در مطالب حاضر به اثرات موج جدید همه‌گیری کرونا بر اقتصاد جهان، موضع‌گیری دولت‌های اروپایی درخصوص مهار کرونا و توصیه‌های متخصصان درباره اقدامات لازم اشاره شده است.