ریسک جنجال در شمارش آرا

یکی از استراتژیست‌ها می‌گوید: «اگر برنده فورا مشخص نشود یعنی نتیجه به چالش کشیده شود، جو حاکم بر بازارها منفی خواهد شد زیرا ابهام‌ها سبب می‌شود تمامی سرمایه‌گذاران با احتیاط رفتار کنند. آنها نگران این موضوع هستند که نتیجه قطعی چند هفته مشخص نشود. شرایط کنونی عادی نیست به این معنا که اقتصاد ماه هاست تحت تاثیر منفی بحران کرونا قرار دارد و لطمات فراوان به آن وارد شده است. در این شرایط ضروری است فورا مشخص شود چه کسی در کاخ سفید مستقر خواهد شد و وضعیت کنگره به چه شکل خواهد بود. در این حالت برنامه‌هایی که در آینده اجرا خواهد شد تا اندازه زیادی مشخص می‌شود. اما اگر برای مدتی طولانی شرایط مبهم باقی بماند زیان‌های بزرگ‌تر به اقتصاد وارد می‌شود.»

ماه گذشته میلادی که روز شنبه پایان یافت وضعیت بازارهای مالی خوب نبود. هفته پیش نیز شاخص‌ها کاهش پیدا کردند و شاخص استاندارد‌اند پورز با حدود ۶ درصد کاهش، بدترین عملکرد هفتگی را از ماه مارس یعنی اوج بحران کرونا، پشت‌سر گذاشت. به گفته کارشناسان، شدت پیدا کردن بحران کرونا سبب نگرانی عمیق سرمایه‌گذاران شده و این وضعیت نه تنها در آمریکا بلکه در اروپا و چند کشور دیگر هم وجود دارد.

اگر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مشخص شود اما نتیجه انتخابات سنا مشخص نشود زیان به بازارهای مالی بزرگ نخواهد بود اما در نهایت وضعیت مجلس سنا نیز بسیار مهم است و اگر مشخص نشود کدام حزب اکثریت را در این مجلس خواهد داشت درباره توانایی برنده انتخابات ریاست جمهوری برای مقابله با همه‌گیری و سامان دادن به اقتصاد تردید به وجود می‌آید.

نکته مهم دیگر این است که وضعیت مجلس سنا برای تصویب برنامه حمایتی جدید بسیار مهم است. برای مثال اگر در انتخابات فردا، بایدن پیروز شود، اما مجلس سنا در کنترل جمهوری‌خواهان باقی بماند بایدن باید با رقم‌های پایین‌تر برای بسته حمایتی موافقت کند و او نیز نخواهد توانست برنامه بالا بردن مالیات‌ها را اجرا کند. از سوی دیگر اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود و دموکرات‌ها کنترل مجلس سنا را نیز مانند مجلس نمایندگان در اختیار بگیرند، او در بسیاری از زمینه‌ها نخواهد توانست برنامه‌های مورد نظر خود را اجرا کند.

البته به احتمال زیاد در نهایت یک برنامه حمایتی بزرگ به تصویب خواهد رسید. در نظرسنجی‌های گوناگون بایدن از ترامپ جلوتر است و نیز احتمال آنکه دموکرات‌ها بتوانند کنترل مجلس سنا را در اختیار بگیرند زیاد است. ترکیب مجلس سنا احتمالا تا ماه ژانویه مشخص نخواهد شد و علت این تعویق، مقررات خاص انتخابات در ایالت جورجیاست.

اگر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برای مدتی کوتاه مشخص نباشد اثر آن بر اقتصاد بزرگ نیست، اما اگر ابهام‌ها چندین هفته طول بکشد و تنش‌هایی مشاهده شود، لطمات بر اقتصاد بزرگ خواهد بود. استراتژیست بانک مریل لینچ معتقد است اگر نتیجه انتخابات به چالش کشیده شود شاخص‌های مالی کاهش خواهند یافت اما این کاهش، فرصت خرید پدید می‌آورد زیرا معمولا پس از انتخابات بورس در نهایت رشد می‌کند. از سوی دیگر، مشخص شدن قطعی و فوری نتیجه انتخابات به رشد بورس منجر خواهد شد. اخبار مربوط به همه‌گیری کرونا، افق برنامه‌های حمایتی و نتیجه انتخابات فردا جزو مهم‌ترین موضوعات مورد توجه سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی هستند.