جبران زمان از دست رفته

البته اثرات ورود برخی آلاینده‌ها به محیط‌زیست بسیار ماندگار خواهد بود. این اثرات در برخی مناطق، یعنی جاهایی که آلاینده‌ها متمرکز هستند شدیدتر و پایدارتر خواهند بود. اما اگر انتشار گازهای مضر تحت کنترل قرار گیرد می‌توان فورا کیفیت آب و هوا را بهبود بخشید. نکته بسیار نگران‌کننده این است که انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو زمین سبب انباشته شدن آن می‌شود و اثرات منفی این گازها به‌ویژه گرم شدن کره زمین، چند دهه ادامه پیدا خواهد کرد. استاد حقوق محیط‌زیست در دانشگاه هاروارد می‌گوید: «در دهه‌های اخیر سیاست‌های زیست‌محیطی گوناگون از سوی دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه اتخاذ شده است و از لحاظ نظری این امکان وجود دارد که با کنترل آلاینده‌های مختلف، زمینه را برای بهبود وضعیت هوا و آب فراهم کرد. شما می‌توانید مقررات لغو شده را بار دیگر اجرا کنید و شاهد بهبود وضعیت آب و هوا باشید، اما برخی تغییرات اقلیمی بسیار ماندگار هستند.»

نکته مهم دیگر این است که لغو مقررات محدود‌کننده انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی ترامپ در زمانی حساس رخ داده است. در چهار سال اخیر میزان گازهای گلخانه‌ای در جو زمین از سطحی که نباید می‌گذشت، عبور کرده است و این به آن معناست که بسیاری از اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی از جمله افزایش سطح آب دریاها، توفان‌های مرگبار، دمای بالا، خشکسالی و آتش‌سوزی، غیر قابل معکوس شدن هستند.

در داخل آمریکا آقای بایدن برای استفاده از فرمان اجرایی جهت وضع مقررات سختگیرانه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی با موانع بیشتری نسبت به باراک اوباما مواجه است، زیرا اکثریت محافظه‌کار در دادگاه عالی آمریکا به سیاست‌هایی که توانایی نهادهای فدرال برای اعمال مقررات برای بخش صنعت را بالا می‌برند نگاه مثبت ندارند و یک نکته نگران‌کننده این است که به‌دلیل سیاست‌های ترامپ و خروج او از پیمان آب و هوای پاریس، نفوذی که زمانی ایالات متحده در مذاکرات زیست‌محیطی بین‌المللی داشت به‌شدت کاهش یافته است. این اقدامات سبب شده تلاش‌ها برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای با مانع مواجه شود و دیگر کشورها به رغم آنکه همچنان عضو پیمان پاریس هستند، به تبعیت از دولت آمریکا، توجه کمتری به مقررات زیست‌محیطی داشته باشند.

همه آنچه بیان شد به این معناست که در دورانی که آقای بایدن تلاش می‌کند مقررات زیست‌محیطی لغو شده را احیا کند و آمریکا را بار دیگر به عضویت پیمان آب و هوایی پاریس درآورد، سیاست‌ها و اقدامات منفی دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بر محیط‌زیست آمریکا و جهان همچنان اثر می‌گذارد و یک نکته دیگر این است که هر چه دوران وخیم شدن وضعیت آب و هوایی بیشتر ادامه یابد، سامان دادن به آن دشوارتر و زمان‌برتر خواهد بود. از آنجا که هر سال بر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای افزوده می‌شود، هرچه زمان بیشتر بگذرد و اقدامی انجام نشود اثرات روندهای منفی بزرگ‌تر خواهد شد.