دگرگونی در حزب جمهوری‌خواه

در روزهایی که شمارش آرا ادامه داشت و به تدریج مشخص می‌شد راه پیش روی ترامپ تا رسیدن به ۲۷۰ رای الکترال هموار نیست، تعدادی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره تلاش می‌کردند راه خود را از ترامپ جدا کنند. ترامپ بارها اعلام کرد علیه او تقلب شده است. برخی جمهوری‌خواهان ادعاهای او را رد کردند و وعده دادند ترتیبی دهند تا تمامی آرا قانونی شمرده شود، اما برخی دیگر حتی آنهایی که زمانی با دیدگاه‌های ترامپ مخالفت می‌کردند، به‌رغم فقدان مدارک لازم، نظر ترامپ را درباره تقلب در انتخابات تایید کردند. لیندسی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی، پنج‌شنبه شب در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفت: «من امشب اینجا هستم تا کنار رئیس‌جمهور ترامپ بایستم.»

تامی توبرویل که سه‌شنبه گذشته از ایالت آلاباما به سنا راه یافت در توییتر نوشت: «نتایج انتخابات از کنترل خارج شده است. گویی سوت پایان بازی به صدا درآمده و بازیکنان به خانه رفته‌اند.» شکست ترامپ با اندکی رای کمتر از بایدن سبب می‌شود جمهوری‌خواهان نتوانند به‌آسانی از او کناره‌گیری کنند. رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی ترامپ خیلی اوقات سبب خشم شدید آنها می‌شد، اما تعداد زیاد طرفداران ترامپ، به نامزدهای جمهوری‌خواه مجلس سنا و نمایندگان در سراسر آمریکا کمک کرد در رقابت با نامزدهای دموکرات به پیروزی برسند. یکی دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه می‌گوید: «آنچه تمام مقامات منتخب باید در ذهن داشته باشند پیام اصلی ترامپ یعنی ایده اول آمریکا و کمک به ایجاد شغل است. ترامپ از همان زمانی که وارد رقابت برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ شد این پیام را منتشر کرد و امروز هم همین ایده را دنبال می‌کند.»

محبوبیت ترامپ سبب پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری نشد، اما به پیروزی جمهوری‌خواهان در سراسر آمریکا کمک کرد. دموکرات‌ها با اختلاف بسیار اندک توانستند در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شوند اما جمهوری‌خواهان موفق شدند در مجلس نمایندگان تعدادی از کرسی‌ها را از چنگ دموکرات‌ها درآورند. همچنین به احتمال زیاد آنها در مجلس سنا اکثریت را حفظ خواهند کرد. تحولاتی که طی انتخابات رخ داد سبب خواهد شد جمهوری‌خواهان میانه‌رو و منتقدان ترامپ به سختی بتوانند پیام، استراتژی و میراث ترامپ را به فراموشی بسپارند یا نادیده بگیرند. جمهوری‌خواهان به جای کنار گذاشتن سیاست‌های ترامپ در حوزه تجارت، مهاجرت و طبقه کارگر، با این واقعیت مواجهند که ترامپ برای همیشه حزب جمهوری‌خواه را دگرگون کرده است.

در اکثریت بودن در مجلس سنا و کنترل دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان، این فرصت را برای جمهوری‌خواهان فراهم می‌کند تا با بایدن همکاری کنند. البته این پرسش برای آنها مطرح خواهد بود که آیا باید بر نقاط مشترک تمرکز کنند یا کاملا با برنامه‌های بایدن در زمینه‌های گوناگون مخالفت کنند. پس از خروج ترامپ از کاخ سفید، تعداد زیادی از فرماندارها و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره هفته‌ها و ماه‌های آینده را باید صرف درک جایگاه حزب خود کنند. در واقع دگرگونی‌هایی که تحت‌تاثیر اقدامات و سیاست‌های ترامپ در دیدگاه گروه‌های مختلف مردم ایجاد شده فراگیر بوده و برخی از آن دگرگونی‌ها هنوز مشخص نشده‌اند. در برخی ایالت‌ها میزان طرفداری از حزب دموکرات کاهش یافته و این کاهش حاصل جذب شدن آمریکای لاتین‌تبارها به حزب جمهوری‌خواه است. این به آن معناست که دیدگاه‌های ترامپ درباره مهاجرت و دیوار مرزی با مکزیک، نه تنها به کاهش محبوبیت حزب جمهوری‌خواه منجر نشد، بلکه در برخی مناطق و ایالت‌ها تاثیر مثبتی بر نظر اقلیت‌ها داشت.

یکی از جمهوری‌خواهان می‌گوید: «اگر جمهوری‌خواهان مایلند بار دیگر به کاخ سفید راه یابند، باید بر وضعیت اقتصادی تاکید کنند زیرا در این حالت، شعارها برای طبقه کارگر جذاب خواهد بود. همچنین ضروری است ائتلافی که ترامپ از نژادهای گوناگون پدید آورد تقویت شود.» حالا سوال این است که آیا کسی غیر از ترامپ می‌تواند همان اقداماتی را انجام دهد که او انجام داده است؟ برای جمهوری‌خواهانی که شاهد اثرگذاری بالای ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه طی سال‌های اخیر بوده‌اند، شکست او در انتخابات فرصتی پدید می‌آورد تا این کتاب را ورق زده و در مسیر گسترده‌تر کردن ائتلاف رای‌دهندگان طرفدار حزب حرکت کنند. برخی از این جمهوری‌خواهان معتقدند باید در آینده بر گروه‌های موثر رای‌دهندگان از جمله زنان و اقلیت‌های قومی تاکید شود. گلوبالیسم باقی خواهد بود و جمهوری‌خواهان باید با آن مقابله کنند.

این باور وجود دارد که در ماه‌ها و سال‌های آینده جمهوری‌خواهان باید به بررسی تحولاتی که طی دوران ریاست‌جمهوری ترامپ در این حزب رخ داده است و پایدار خواهد بود، بپردازند. عده زیادی از اعضای حزب جمهوری‌خواه معتقدند ترامپ یک پیام درست را منتقل کرد و البته نقایصی هم داشت. رهبران حزب جمهوری‌خواه در کنگره وظیفه تعریف این حزب بدون ترامپ در جایگاه ریاست‌جمهوری را برعهده خواهند داشت. میچ مک‌کانل در سنا باقی خواهد ماند و به احتمال زیاد همچنان رهبر اکثریت جمهوری‌خواه خواهد بود. او در سخنرانی اخیر خود به‌طور خاص به ترامپ اشاره نکرد، اما پیش‌بینی کرد طبقه کارگر برای آینده حزب اهمیت بالایی دارد. در روزهای اخیر عده دیگری از جمهوری‌خواهان کنگره نیز به بیان دیدگاه‌های خود درباره عملکرد ترامپ پرداخته‌اند. آنها معتقدند تلاش‌های ترامپ برای جذب گروه‌های جمعیتی مختلف در جامعه آمریکا به حزب جمهوری‌خواه، اثرات مثبت بر آینده این حزب خواهد داشت، اما کسی نمی‌داند این آینده دقیقا به چه شکل خواهد بود.