برخی تحلیلگران معتقدند معرفی چین به‌عنوان تهدید ژئوپلیتیک سده حاضر، مهم‌ترین دستاورد ترامپ بوده است. ترامپ نشان‌داد وارد‌کردن چین به اقتصاد جهان سبب نمی‌شود این کشور به‌تدریج به سمت لیبرال‌دموکراسی حرکت کند. حالا دیدگاه بسیاری از کشور‌ها این است که چین یک قدرت بزرگ است که قصد دارد حوزه نفوذ و تسلط خود را در جهان گسترش دهد.

از سوی دیگر ترامپ با اقداماتی که در داخل جامعه آمریکا انجام داد از جمله تضعیف نهادها و ایجاد تفرقه در جامعه، عملا به لیبرال‌دموکراسی لطمه وارد کرده است. جانشین او باید برای خنثی‌کردن این اثرات برنامه‌های بلندمدتی اجرا کند. جو بایدن قصد دارد آمریکا را به پیمان‌های بین‌المللی که ترامپ از آن خارج شده، بازگرداند. او همچنین برنامه‌هایی برای بی‌اثر کردن اقدامات دوران ریاست‌جمهوری ترامپ دارد.

نکته دیگر این است که ترامپ حتی پس از خروج از کاخ‌سفید، به‌عنوان یک نیروی اثرگذار بر حزب جمهوری‌خواه عمل خواهد کرد و در سال‌های آینده بر وضعیت این حزب، سیاست‌های آن و جایگاه آن در بین مردم آمریکا اثر خواهد داشت. در مطالب حاضر به اثراتی که ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه داشته، میراث او در حوزه فناوری، دیدگاه‌هایی که درباره بهترین دستاوردهای او در چهار سال اخیر مطرح است و... اشاره شده است.