تغییر در فدرال رزرو؟

به احتمال زیاد جو بایدن باید طی سال نخست ریاست‌جمهوری به درخواست‌های نیروهای ترقی‌خواه برای ایجاد تغییرات فراگیر در بانک‌مرکزی توجه کند. پلت‌فرم حزب دموکرات شامل اصلاحاتی در بانک‌مرکزی است تا این نهاد به مسائلی نظیر نابرابری ثروت توجه بیشتری نشان دهد و این سوال مطرح است که آیا پاول برای ایجاد این تغییرات فرد مناسبی است؟ مخالفت با ادامه فعالیت پاول همچنین ممکن است از سوی کسانی مطرح شود که خواستار مقررات مالی سختگیرانه‌تر هستند. الیزابت وارن، سناتور دموکرات حالا که بایدن در انتخابات پیروز شده، در موضوع مقررات مالی اثرگذاری بسیار بالاتری پیدا کرده است. او سال ۲۰۱۸ با انتخاب پاول به‌عنوان رئیس بانک‌مرکزی مخالفت کرده بود. بایدن همزمان با ایجاد توازن بین درخواست‌های کسانی که به پیروزی او در انتخابات کمک کرده‌اند ممکن است بخواهد اثر مورد نظر خود را بر بانک‌مرکزی بگذارد. دوره ریاست پاول بر بانک‌مرکزی فوریه سال ۲۰۲۲ پایان می‌یابد و در آن زمان مشخص خواهد شد بایدن چه دیدگاهی برای آینده بانک‌مرکزی دارد. حزب دموکرات کادری قوی از متخصصان سیاست‌های اقتصادی دارد و احتمالا یکی از آنها برای جایگزینی پاول انتخاب خواهد شد. رئیس فدرال رزرو آتلانتا که نخستین سیاهپوست در چنین جایگاهی است، اخیرا در زمینه مسائلی نظیر عدالت اقتصادی دیدگاه‌های قابل توجه مطرح کرده است. او در دورانی که بایدن معاون اوباما بود در وزارت مسکن و توسعه شهری فعالیت می‌کرد. او شاید یکی از گزینه‌ها برای ریاست بانک‌مرکزی باشد. برخی منابع به نام افرادی دیگر برای جایگزینی جروم پاول اشاره کرده‌اند.

البته احتمال آنکه پاول بار دیگر برای این سمت انتخاب شود زیاد است. او نه تنها در مواجهه با بحران همه‌گیری کرونا واکنشی قدرتمند و فوری نشان داده، بلکه به واسطه جلب حمایت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره توانسته دوران پرتنش همکاری با ترامپ را پشت سر گذارد. اگر جمهوری‌خواهان همچنان کنترل مجلس سنا را در اختیار داشته باشند، پاول می‌تواند روی حمایت‌هایی که از آن برخوردار است برای انتخاب شدن مجدد حساب کند. ماه ژانویه مشخص خواهد شد کدام حزب اکثریت را در سنا به دست خواهد آورد.

البته از یک جهت دیگر هم شانس پاول برای انتخاب شدن بالاست. او اصلاحات بسیار گسترده در سیاست‌های پولی بانک‌مرکزی به‌وجود آورده است و این اصلاحات شامل متمرکز کردن بانک‌مرکزی بر موضوع ایجاد شغل در اقتصاد به‌عنوان اولویت نخست است. در واقع اکنون مبارزه با تورم به اولویت دوم بانک‌مرکزی تبدیل شده است. اصلاحاتی که پاول ایجاد کرده بزرگ‌ترین اصلاحات از زمان پل وولکر، رئیس اسبق بانک‌مرکزی است که در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ مبارزه با تورم را اولویت نخست بانک‌مرکزی قرار داده بود. اقدامات ماه‌های اخیر پاول از سوی اقتصاددانان‌ ترقی‌خواه مورد ستایش قرار گرفته است.

دوران فعالیت دو معاون پاول نیز در نخستین سال ریاست‌جمهوری بایدن به پایان می‌رسد و بعید نیست این دو نفر نیز در سمت‌های خود باقی بمانند البته اگر دولت بایدن به دنبال تغییرات بسیار بزرگ‌تر در عملکرد و ساختار بانک‌مرکزی باشد آنها شانس بسیار کمتری برای باقی ماندن در سمت خود خواهند داشت. تا ماه آینده ترامپ باید دو نفر را در هیات هفت نفره عامل بانک‌مرکزی نصب کند اما مشخص نیست افراد پیشنهاد شده از سوی ترامپ در کنگره کنونی تایید شوند، یا نه. بنابراین به احتمال زیاد بایدن این دو نفر را به کنگره جدید معرفی خواهد کرد.

بایدن همچنین باید در این زمینه تصمیم بگیرد که آیا بانک‌مرکزی باید سیاست‌هایی در زمینه برابری ثروت و برابری اشتغال ایجاد کند یا نه و اگر بله، چطور باید این سیاست‌ها تدوین شود. یک نکته مهم این است که اگر جمهوری‌خواهان همچنان کنترل مجلس سنا را در اختیار داشته باشند بسیاری از تغییراتی که بایدن مایل است در ساختار بانک‌مرکزی ایجاد شود با مانع مواجه خواهد شد. در واقع موفقیت بایدن در رسیدن به اهداف خود به مهارت او در مذاکره با جمهوری‌خواهان سنا وابسته است. یک موضوع دیگر این است که دوره اجرای بسیاری از اقدامات بانک‌مرکزی که سال‌جاری برای مبارزه با بحران کنونی انجام شده پایان سال منقضی می‌شود و ترامپ باید آنها را تمدید کند. مقامات بانک‌مرکزی معتقدند این برنامه‌ها به بازارها کمک کرده در وضعیت با ثبات به فعالیت خود ادامه دهند و اگر ترامپ آنها را تمدید نکند طی چند هفته تا زمان استقرار بایدن در کاخ سفید، مشکلاتی برای شرکت‌ها پدید خواهد آمد. به نظر می‌رسد بخش‌هایی از سیاست‌های بانک‌مرکزی طی دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن تغییر می‌کند. البته احتمال تغییر رئیس این نهاد هم وجود دارد. اگر این تغییرات بزرگ باشد اثرات آن بر اقتصاد محسوس خواهد بود. به همین دلیل دیدگاه بایدن درباره بانک‌مرکزی بر افق اقتصاد آمریکا و جهان موثر است.