بدبینی بزرگ در عرصه دیجیتال

گروهی که معتقد بودند تاثیر این شبکه‌ها عموما منفی است به‌طور خاص علت این دیدگاه خود را انتشار اخبار غلط و گمراه‌کننده و گسترش نفرت و آزار عنوان کردند. آنها همچنین درباره اینکه مخاطبان شبکه‌های اجتماعی هر چه را در این شبکه‌ها می‌بینند و می‌خوانند باور کنند، نگران بودند. یک نکته مهم که در نظرسنجی اخیر مشخص شد این است که گرایش‌های سیاسی و ایدئولوژیک افراد بر دیدگاه مثبت یا منفی آنها درباره تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر امور کشور اثرات بزرگی دارد.

در بین طرفداران دو حزب، دیدگاه غالب درباره شبکه‌های اجتماعی این است که این تاثیر، منفی است اما به‌ویژه طرفداران حزب جمهوری‌خواه نگاه بدبینانه‌تری در این زمینه دارند. در واقع ۵۳ درصد طرفداران حزب دموکرات و ۷۸ درصد طرفداران حزب جمهوری‌خواه معتقد بودند تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر امور کشور منفی است. در بین دموکرات‌ها گرایش‌های ایدئولوژیک اثری بر دیدگاه آنها درباره شبکه‌های اجتماعی نداشت اما در بین طرفداران حزب جمهوری‌خواه این گرایش‌ها موثر بود یعنی جمهوری‌خواهان محافظه‌کار بیش از جمهوری‌خواهان لیبرال دیدگاه منفی درباره نقش و اثر شبکه‌های اجتماعی بر روند امور کشور داشتند.

نکته بعدی این است که جوان‌ترها بیش از افراد در سنین بالاتر دیدگاه مثبت درباره اثر شبکه‌های اجتماعی دارند برای مثال ۱۵ درصد افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله معتقد بودند شبکه‌های اجتماعی اثر مثبت دارند در حالی‌که تنها ۸ درصد افراد بالاتر از ۳۰ سال چنین دیدگاهی داشتند. البته گرایش‌های حزبی بر نوع دیدگاه جوانان درباره نقش این شبکه‌ها اثر دارد. برای مثال ۴۳ درصد دموکرات‌های بین ۱۸ تا ۲۹ سال معتقد بودند شبکه‌های اجتماعی اثرات منفی بر روند امور کشور دارند اما ۷۶ درصد این گروه سنی با گرایش جمهوری‌خواه چنین دیدگاهی داشتند.

هنگامی که از افراد خواسته شد علت دیدگاه منفی خود را بیان کنند ۲۸ درصد آنها گفتند انتشار اخبار غلط و گمراه‌کننده دلیل این دیدگاه است و موضوع جالب توجه اینکه ۱۱ درصد اعلام کردند فقدان تفکر انتقادی در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی سبب تاثیر منفی این شبکه‌ها بر جریان امور کشور است. ۱۰ درصد پاسخ‌دهندگان معتقد بودند شبکه‌های اجتماعی اثرات مثبتی بر تحولات کشور دارند و یک‌سوم این افراد دلیل این اعتقاد را نقش شبکه‌های یاد شده در مطلع نگه داشتن مردم از تحولات عنوان کردند.

تحقیقاتی که از سوی موسسه پیو انجام شده توجهات را به روابط پیچیده آمریکایی‌ها با رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی معطوف کرده است. سال گذشته میلادی در یک تحقیق این موسسه مشخص شد ۷۲ درصد بزرگسالان آمریکایی حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند و اگرچه از این شبکه‌ها برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی استفاده می‌شود اما درباره نقش آنها در جامعه نگرانی وجود دارد.

برخی از مخاطبان معتقدند تبلیغات سیاسی در این شبکه‌ها غیرقابل قبول است و عده زیادی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند روش شبکه‌های اجتماعی در انتشار اخبار درست نیست. از سوی دیگر عده‌ای می‌گویند آنچه در شبکه‌ها دیده‌اند یا خوانده‌اند سبب تغییر دیدگاه‌شان درباره موضوعات گوناگون شده و از این جهت نقش شبکه‌های اجتماعی مثبت است. این موضوع‌ها شامل مسائل سیاسی و اجتماعی می‌شود اما بسیاری از شرکت‌کنندگان اعلام کردند میزان محتوای سیاسی در شبکه‌های اجتماعی بیش از حد زیاد است. تحقیقات موسسه پیو نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی بدون شک بر دیدگاه‌های مخاطبان در حوزه‌های گوناگون اثر می‌گذارد و شیوه‌های کاری این شبکه‌ها دارای نقاط ضعف است.